Een goed functionerende arbeidsmarkt zorgt voor meer kansen op werk. Werk is van belang voor inwoners, zowel om zich te ontplooien als om economisch zelfstandig te zijn. Dit programma levert daar een bijdrage aan door een goed ondernemersklimaat te stimuleren, de juiste ondersteuning te geven aan inwoners die werk zoeken en door een goed werkend verkeersnetwerk te creëren. We onderscheiden hierbij vier onderliggende thema’s: de ondernemende stad, de werkende stad, de sociale stad en de bereikbare stad.
Thema
Ondernemende stad
../Programma's/Werken/Thema's/Ondernemende stad
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
3.100
-1.064
2.036
Realisatie
2.881
-1.145
1.737
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-219
-81
-299
Een ondernemende stad heeft een goed ondernemingsklimaat. Hilversum wil dat stimuleren door een uitstekende ondernemersdienstverlening: zichtbaar, efficiënt en duidelijk. Winkelgebieden en werklocaties zijn toekomstbestendig. De ontwikkeling van de creatieve economie is de eerste prioriteit. We ondersteunen deze creatieve economie zoveel mogelijk door een integrale aanpak van werken, leren, ontmoeten en verblijven.
#
Taak-veld
Lasten
Baten
Voor-/nadeel
1
3.3
Opbrengst markttarieven
93
93
2
3.3
Gevelfonds
81
81
3
3.2
Bedrijfsinfrastructuur kapitaallasten
60
60
4
3.2
Detailhandel
-50
-50
5
5.6
Lokale Media
-123
-123
6
div
Loon- en afdelingskosten
-61
-83
-144
div
Overige verschillen
-126
-91
-217
Totaal verschil
-219
-81
-299
- De afwijking op de inkomsten uit de markttarieven kent drie oorzaken. In juni 2018 is het woensdag tarief verlaagd wat een dalend effect had van circa € 20.000, dit is niet in de begroting verwerkt gezien het bedrag. In februari 2019 is met terugwerkende kracht door de raad besloten de tarieven van de zaterdag en woensdag markt te verlagen, wat ook een dalend effect had van € 20.000. Dit kon niet meer verwerkt worden in de begroting. Derde oorzaak is dat de markt standplaatsen niet allemaal het gehele jaar gevuld zijn.
- Het Gevelherstelfonds is in 2016 ingesteld voor een periode van 2 jaar. Na afloop van deze termijn stonden nog 3 dossiers open. Voor deze panden zijn toekenningen gedaan maar de werkzaamheden waren echter nog niet gestart of afgerond. Dit geldt nu nog voor 2 dossiers. Voor deze dossiers zijn in 2018 de werkzaamheden gestart en zullen in 2019 worden afgerond. Het nog resterende bedragen van totaal € 81.000, zullen in 2019 alsnog worden uitgekeerd.
- De extra kapitaallasten worden veroorzaakt door het nadelig resultaat op de verkoop van de zonnepanelen op de Zonneweide Anna's Hoeve fase 1. Alle zonnepanelen zijn verkocht tegen een vooraf vastgestelde prijs. In de uitvoering zijn op de kosten overschrijdingen ontstaan door extra fiscale en juridische inhuur en onvoorziene extra engineeringskosten tijdens de uitvoering.
- Het aantal (grote) evenementen neemt toe en het onderwerp veiligheid bij evenementen neemt sinds een aantal recente incidenten in Nederland een zwaardere rol in bij het proces vergunningverlening. Deze ontwikkeling heeft er toe geleid dat er een evenementenkader is geschreven. Dit kader moet worden aangevuld met locatieprofielen. Deze profielen geven helderheid voor organisatoren, bewoners en andere belanghebbenden. De expertise en capaciteit die nodig is om deze profielen op te stellen is niet beschikbaar in de organisatie en wordt ingehuurd. Hiervoor was in de begroting 2018 € 50.000 beschikbaar gesteld, de gemaakte kosten (€ 65.000) zijn echter verantwoord op de kostenplaats voor inhuur. De eerste profielen worden in 2019 voor advies aan de commissie voorgelegd.
- Het budget in 2018 was voorzien om een streekomroep op te zetten, met als doel het stimuleren van innovatieve lokale en regionale journalistiek. Het opzetten van een streekomroep is met het aannemen van motie 18-109 omgezet in een ambitie om innovatieve lokale en regionale journalistiek te stimuleren via een nog op te richten mediafonds.
- Afwijkingen op de loon- en organisatiekosten worden centraal toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering in deze jaarrekening.
Thema
Werkende stad
../Programma's/Werken/Thema's/Werkende stad
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
11.781
-842
10.939
Realisatie
12.247
-1.508
10.740
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
466
-666
-199
Werkgelegenheid is van belang voor alle Hilversummers. We streven naar een inclusieve arbeidsmarkt: een arbeidsmarkt waaraan iedereen duurzaam kan deelnemen. We stimuleren sociaal ondernemerschap om ook mensen met een arbeidsbeperking kansen te bieden. Hiervoor is werkgelegenheid op alle niveaus noodzakelijk. Extra aandacht geven we aan de creatieve sector en de media, omdat zij een belangrijke bron van werkgelegenheid zijn.
#
Taak-veld
Lasten
Baten
Voor-/nadeel
1
6.4
Tomin WSW
-314
-176
-490
2
6.5
Participatie
452
-392
60
3
div
Loon- en afdelingskosten
233
-1
232
div
Overige verschillen
95
-97
-2
Totaal verschil
466
-666
-199
- Het voordeel van € 490.000 heeft betrekking op de uitvoering van de WSW door de Tomin. Het voordeel op de baten (€ 176.000) betreffen uitgekeerde resultaten/dividenden over het jaar 2017. Het voordeel op de lasten (€ 314.000) wordt verklaard doordat het aantal geholpen mensen in 2018 lager lag dan in de begroting werd verondersteld. De begroting komt overeen met de ontvangsten vanuit het gemeentefonds.
- Het nadeel van € 452.000 op de lasten wordt grotendeels teniet gedaan door een voordeel op de baten van € 392.000. De baat betreft een EUSF bijdrage in de lasten arbeidsparticipatie. Het resterende nadelige saldo van € 60.000 wordt vooral verklaard doordat de gemeenten sinds de invoering van de Participatiewet beschut werk moet aanbieden. Deze extra kosten hebben we niet geheel kunnen opvangen binnen het gelijk gebleven Participatiebudget. In 2018 zijn 13 inwoners beschut aan het werk (begeleidingskosten zijn € 8.500 per persoon).
- Afwijkingen op de loon- en organisatiekosten worden centraal toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering in deze jaarrekening.
Thema
Sociale stad
../Programma's/Werken/Thema's/Sociale stad
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
41.314
-30.431
10.883
Realisatie
43.833
-30.710
13.123
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
2.519
-279
2.240
In een sociale stad hebben bewoners optimale kansen op deelname en bijdrage aan het sociale en economische leven. Waar dat nodig is, bieden we passende (financiële) ondersteuning. Een laag inkomen mag geen belemmering zijn om mee te doen, vooral als het om kinderen gaat.
#
Taak-veld
Lasten
Baten
Voor-/nadeel
1
6.3
Minimabeleid
-35
-195
-230
2
6.3
Inkomensregelingen BUIG
3
-185
-182
3
6.3
Inkomensregelingen BBZ
-209
47
-162
4
6.3
Loon- en afdelingskosten
2.792
-4
2.788
6.3
Overige verschillen
-32
58
26
Totaal verschil
2.519
-279
2.240
- Het voordeel van € 230.000 op de minimaregelingen wordt voornamelijk verklaard doordat er meer dan begroot openstaande vorderingen zijn geïnd (€ 132.000). Daarnaast is een incidentele baat van Menzis inzake teruggave innovatiebudget ziektekostenverzekering ontvangen (€ 62.000).
- Het voordeel wordt voor € 53.000 veroorzaakt doordat er meer dan begroot overige inkomsten zijn gerealiseerd. Daarnaast valt de hoogte van de vangnetregeling € 132.000 voordeliger uit. In de meerjarenraming wordt het tekort BUIG in 2017 in 4 jaar teruggebracht naar nul (saldo 2017: 2,5 miljoen, Saldo 2018: 2 miljoen, saldo 2019: 1 miljoen en saldo 2020 naar nul). Door bijstellingen van het BUIG budget door het rijk blijft de gemeente Hilversum in 2018 binnen deze door de raad gestelde kaders, ondanks achterblijvende daling van het aantal uitkeringen. Op 31 december 2018 waren er 2.175 uitkeringen ten opzichte van 2.165 per 31 december 2017.
- Het blijkt dat ondernemers meer profijt hebben van het huidige economische klimaat dan verwacht. Hierdoor komen de lasten € 209.000 lager uit dan begroot. Zowel bij de uitkeringen als de kapitaalverstrekkingen is een daling waar te nemen. Ook bij de BBZ zijn in 2018 meer dan begroot openstaande vorderingen geïnd, echter de lagere lasten en hogere inkomsten worden in overeenstemming met de declaratiesystematiek deels verrekend met het rijk. Per saldo betekent dit een nadeel van € 47.000 op de inkomsten.
- Het nadeel van € 2.788.000 wordt voor € 2.315.000 verklaard door een foutieve doorbelasting in de begroting 2018. Dit wordt nader toegelicht in programma 4, thema 'effectief en efficiënt bestuurde stad', onder het kopje 'Overzicht van overhead', waar door dezelfde oorzaak een voordeel van dezelfde grootte optreedt. Het restant van het te verklaren nadeel (€ 373.000) wordt verklaard in de paragraaf bedrijfsvoering.
Thema
Bereikbare stad
../Programma's/Werken/Thema's/Bereikbare stad
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
5.070
-4.947
123
Realisatie
4.360
-6.717
-2.357
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-710
-1.770
-2.480
Verkeersveiligheid en een goede bereikbaarheid te voet, per fiets, openbaar vervoer en auto zijn kernwoorden voor de bereikbare stad. Dit bevordert de mobiliteit van alle Hilversummers voor werk of voor school, en de bereikbaarheid van de stad als geheel.
#
Taak-veld
Lasten
Baten
Voor-/nadeel
1
0.63
Parkeerbelasting
-91
-91
2
0.63
Parkeervergunningen en ontheffingen
-82
-82
3
0.63
Voorziening belastingdebiteuren
194
194
4
0.63
Parkeerinkomsten parkeermeterplaatsen
-545
-545
2.2
Parkeerinkomsten gemeentelijke garages
-48
-48
5
2.2
Onderhoud parkeermeters
-86
-86
6
2.2
Verbeteren parkeren Hilversum
-322
-322
7
2.2
Vrijval Mobiliteitsfonds
-1.167
-1.167
8
2.2
Dotatie onderhoudsvoorziening vastgoed
156
156
9
2.1
Structuurvisie verkeer en vervoer
-139
-139
10
2.1
Campagne Hilversum fietst
-151
-151
11
2.1
Afrekening gedragsbeïnvloedingsproject
-51
-51
12
2.1
Fietsparkeren centrum
-292
-292
13
div
Loon- en afdelingskosten
42
-27
15
div
Overige verschillen
82
47
129
Totaal verschil
-710
-1.770
-2.480
- De opbrengsten uit naheffingsaanslagen (parkeerboetes) is de afgelopen jaren naar beneden bijgesteld als gevolg van de gerealiseerde opbrengsten. Met de overstap naar een nieuwe contractpartner in maart 2018 was de verwachting dat enige aanpassingstijd nodig was. Deze aanpassing is sneller gegaan dan verwacht, waardoor de achterstand door het aantal bonnen van de maanden januari en februari (bijzonder laag aantal naheffingen opgelegd door oude contractpartner) lopende het jaar is ingelopen en zelfs heeft geleid tot ruim € 91.000 aan meeropbrengsten.
- De afgelopen jaren heeft het aantal afgegeven parkeervergunningen zich gestabiliseerd, ondanks dat het gebied zich uitgebreid heeft. Echter, in 2018 zijn er geen gebiedsuitbreidingen geweest, maar er is wel te zien dat in deze gebieden het aantal verleende vergunningen is toegenomen (ruim € 40.000 meeropbrengsten). Ook zijn er veel meer parkeervergunningen afgegeven voor de interne organisatie in verband met deelauto's en medewerkers voor wie het is toegestaan om rond het raadhuis te parkeren (€ 40.000 meer opbrengsten).
- Onderzoek naar de hoogte van de voorziening voor de belastingdebiteuren heeft uitgewezen dat deze te laag is om de toekomstige risico's te kunnen opvangen. Om de voorziening op de juiste hoogte te brengen is aanvullend aan deze voorziening toegevoegd.
- Het is een landelijke trend dat de parkeerinkomsten toenemen veroorzaakt door de aantrekkende economie en het gemak van het betalen met de smartphone. In Hilversum zijn de meeropbrengsten ten opzichte van de begroting in de gemeentelijke parkeergarages € 48.000 en bij de parkeermeters € 545.000. Over de meeropbrengsten uit parkeren is uw raad per RIB geïnformeerd (RIB 2018-61).
- Het voordeel aan de lasten kant betreft een lager aantal schademeldingen doordat de software van de parkeermeters nog relatief nieuw is. Ook worden veel problemen opgelost door de eigen monteurs, zodat er geen gebruik hoeft te worden gemaakt van diensten van derden.
- Het budget van € 70.000, bestemd voor fysieke verbetermaatregelen in gebieden waar betaald parkeren wordt ingevoerd, is niet besteed. Aan dit budget is in 2018 € 252.000 toegevoegd ter uitvoering van M17/50 en A18/46 (overheveling 2017) bestemd voor mobiliteit in de breedste zin van het woord. Een groot gedeelte van de verkeerskundige capaciteit werd in 2018 besteed aan andere projecten (zie onder 7) waardoor in 2018 geen uitvoering aan deze motie kon worden gegeven. In 2019 is een inventarisatie gemaakt van alle plannen in de begroting die bijdragen aan de doelstellingen inzake mobiliteit afgezet tegen benodigd budget en capaciteit, waarbij integraal plannen en middelen op elkaar worden afgestemd.
- Sinds 2009 beschikt de gemeente over een mobiliteitsfonds. Ontwikkelaars storten geld in dit fonds als compensatie voor het niet kunnen voldoen aan een bestaande parkeernorm. Het mobiliteitsfonds stond als transitorische post op de balans. Door een preciezere interpretatie van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) wordt deze post aangemerkt als een bestemmingsreserve. Het gevolg is dat de transitorische post terugvalt aan het resultaat. Voorgesteld wordt een bestemmingsreserve Mobiliteit te vormen ter hoogte van deze vrijval. Deze te vormen bestemmingsreserve zal worden ingezet als dekking voor mobiliteitsplannen in 2019 en verder, volgend uit de onder 6. gemelde inventarisatie.
- Als gevolg van het project Basis op Orde binnen het team Vastgoed ontstaat gaandeweg een verbeterd inzicht en overzicht op de budgettaire en financiële consequenties van het beheer en onderhoud van de gemeentelijke vastgoedportefeuille. Dit inzicht en overzicht is m.b.t. de gemeentelijke jaarrekening gebruikt om zorg te dragen voor een (wettelijk voorgeschreven) robuuste onderbouwing van de voorzieningen groot onderhoud. Een dergelijke onderbouwing wordt relevanter naarmate de tijdsperiode tussen raming (Meerjarige OnderhoudsPlan 2015-2034 uit 2016) en realisatie (jaarrekening 2018) toeneemt. Uit de onderbouwing is gebleken, dat aan de voorzieningen groot onderhoud in 2018 een niet geraamd bedrag van € 156.000 gedoteerd moet worden. Dit bedrag komt ten laste van het jaarrekeningresultaat 2018. Na deze dotatie zijn de voorzieningen groot onderhoud ultimo 2018 van voldoende financiële omvang. De omvang van de dotatie laat zich verklaren door elementen als prijsindexering, fiscale correctie (BTW wel/niet kostenverhogend), aanpassingen van de vastgoedportefeuille door verkoop en aanstaande verkoop van vastgoed, toevoeging/eliminatie van duurzaamheidsmaatregelen (uit de voorziening) en bijdragen uit het restauratiefonds aan de vastgoedportefeuille. Overigens zal de gemeente in 2019 het Meerjarig OnderhoudsPlan laten actualiseren.
- Een groot gedeelte van de verkeerskundige capaciteit werd in 2018 besteed aan advieswerk in de grote ruimtelijke projecten (MediaPark, Arenapark, Spoorzone en Stationsgebied), bij kleine bouwplannen, voor het project regionale snelfietspaden, het uitbreiden van het laadpalennetwerk, verkeersbesluiten nemen en de afhandeling van verkeerskundige vragen, meldingen en klachten. Hierdoor was te weinig capaciteit om alle prestaties in 2018 te realiseren en is een bedrag van € 139.000 niet besteed.
- Niet alle begrote onderdelen van de campagne zijn volledig uitgevoerd. De grootste afwijking betreft het onderdeel aanschaf fietsen; met het Rijk was overeengekomen dat het bedrag waarvoor deelnemers fietsen konden kopen (verminderd met de beloningen die ze kregen door te fietsen), meetelt als cofinanciering. Doordat daadwerkelijke aanschaf door deelnemers ver achterbleef bij de verwachtingen is er een voordeel op het projectbudget. Dit voordeel in de uitgaven valt weg doordat de Rijkssubsidie hierover vervalt en een nadeel vormt op Algemene Uitkering ( zie thema 5.1). Per saldo is het financiële effect nihil.
- Dit voordeel betreft de vrijval (correctie) van de opgenomen balanspost voor het project Gedragsbeïnvloeding. De balanspost was gevormd door in het verleden ontvangen subsidie. De lasten voor deze subsidie zijn in een eerder jaar genomen waardoor de balanspost komt vrij te vallen.
- Het voordeel kan worden verklaard doordat de kosten van ingebruikname van een inpandige stalling al in de begroting waren opgenomen. Aangezien de zoektocht naar een geschikte locatie meer tijd in beslag heeft genomen, zullen deze geraamde kosten niet eerder dan in 2019 worden gemaakt.
- Afwijkingen op de loon- en organisatiekosten worden centraal toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering in deze jaarrekening.