Werkende stad
Wij streven naar een samenleving en arbeidsmarkt waarin alle inwoners, ongeacht leeftijd, fysieke situatie of culturele achtergrond naar vermogen kunnen deelnemen. De ambitie is dat zo min mogelijk inwoners afhankelijk zijn van een uitkering. We investeren in de kwaliteit van de arbeidsontwikkeling en onze bemiddeling naar werk, met als doel dat kandidaten aantrekkelijke werknemers zijn voor werkgevers. Soms kunnen inwoners niet op eigen kracht werk vinden om in hun inkomen te voorzien. De opgave is om deze inwoners op een persoonsgerichte manier te ondersteunen in hun (arbeids)ontwikkeling en het vinden van werk. Wij ondersteunen werkgevers met opleidingen voor kandidaten of een loonkostensubsidie. Wij investeren in samenwerking met werkgeversdienstverlening, UWV, ondernemers en regiogemeenten. |
Zoveel mogelijk inwoners werken naar vermogen en talent
Activiteit
Zoveel mogelijk inwoners werken naar vermogen en talent
../Werken/Werkende stad/Activiteit/Zoveel mogelijk inwoners werken naar vermogen en talent
Bedragen × € 1.000
Ambitie P3 . 3.2.3P Het versterken van arbeidsdeelname voor jongeren en statushouders
Sinds 2015 komen uitsluitend volledig arbeidsongeschikte jongeren in aanmerking voor een Wajong-uitkering. Door het wegvallen van de Wajong voor jongeren met een gedeeltelijke arbeidsbeperking, ligt er een belangrijke taak voor de gemeente om deze jongeren te begeleiden. Terug naar school of, als dat niet kan, het begeleiden bij het vinden van werk. In het plan ‘Match op meedoen’ dat regionaal is ingezet in 2017, is een aantal maatregelen beschreven. Primair zijn deze maatregelen het voorkomen van schooluitval en het behalen van minimaal een startkwalificatie. Als jongeren in staat zijn om (alsnog) scholing te volgen is dat de eerste optie. We gaan meer en vooral in een vroeger stadium inzetten op het begeleiden van statushouders, waarbij werk vinden een heel belangrijk doel is. Werk is de ‘motor’ voor een zo snel mogelijke integratie.
Realiseren we concreet
Realisatie 2017
Ster
Het versterken van arbeidsdeelname voor jongeren en statushouders
Sinds 2015 komen uitsluitend volledig arbeidsongeschikte jongeren in aanmerking voor een Wajong-uitkering. Door het wegvallen van de Wajong voor jongeren met een gedeeltelijke arbeidsbeperking, ligt er een belangrijke taak voor de gemeente om deze jongeren te begeleiden. Terug naar school of, als dat niet kan, het begeleiden bij het vinden van werk. In het plan ‘Match op meedoen’ dat regionaal is ingezet in 2017, is een aantal maatregelen beschreven. Primair zijn deze maatregelen het voorkomen van schooluitval en het behalen van minimaal een startkwalificatie. Als jongeren in staat zijn om (alsnog) scholing te volgen is dat de eerste optie. We gaan meer en vooral in een vroeger stadium inzetten op het begeleiden van statushouders, waarbij werk vinden een heel belangrijk doel is. Werk is de ‘motor’ voor een zo snel mogelijke integratie.
We doen als gemeente Hilversum mee in de regio in het samenwerkingsverband met scholen en andere organisatie die betrokken zijn rond kwetsbare jongeren. Deze samenwerking heeft tot doel om een sluitend samenwerkingsverband (‘sluitende aanpak’) te hebben tussen scholen en gemeenten zodat we onze jongeren kennen en al vóór de aanvraag voor een uitkering naar een passende plek kunnen begeleiden, zodat er na het laatste schoolexamen geen gat ontstaat. We leren steeds meer over het begeleiden van statushouders. De verbeteringen die we in onze begeleiding hebben doorgevoerd lijken resultaat te hebben: We zien dat er in 2018 24 statushouders uitgestroomd zijn naar werk. In 2017 zijn er 12 statushouders uitgestroomd naar werk.
Het actief begeleiden van inwoners naar werk
Voor inwoners die nieuw instromen in de uitkering zijn de eerste zes maanden cruciaal voor het begeleiden naar werk. Daarna nemen de kansen op werk af. In het Poortteam is de focus gericht op kansen van nieuwe instromers: recruiters zijn aan de voorkant betrokken en adviseren over de mogelijkheden van een betaalde baan en de benodigde ondersteuning, met aandacht voor eventuele belemmeringen. Als een inwoner extra ondersteuning nodig heeft zetten we een ondersteuningstraject op maat in. Het experiment NOVA (Nieuw Ondersteuningsmodel voor Arbeidsontwikkeling, gestart in 2017) loopt door tot medio 2018. We investeren in samenwerking, zowel lokaal als regionaal: Sociaal Plein, UWV, werkgeversdienstverlening en ondernemers, regiogemeenten en regionale bijeenkomsten. Voor ondersteuningstrajecten werken we samen met bewezen succesvolle partners. Om te bevorderen dat inwoners hun baan volhouden investeren we in nazorg, voor zowel inwoner als werkgever.
We zagen in 2018 duidelijk de kracht van de economische hoogconjunctuur: Er is meer werkgelegenheid. Dat betekent dat iedereen die al langer een bijstandsuitkering heeft en niet naar werk kan, een nóg grotere afstand tot de arbeidsmarkt heeft en krijgt. Er worden diverse middelen ingezet om zoveel mogelijk inwoners vanuit de Participatiewet uit te laten stromen. De begrotingsambitie om 214 mensen naar betaald werk te begeleiden is net niet gerealiseerd (205 in 2018). In de begroting 2017 zijn meerjarig tekorten opgenomen ten aanzien van de BUIG. Het bestaande tekort in 2017 dient in 4 jaar te worden teruggebracht naar nul (saldo 2017: 2,5 miljoen, Saldo 2018: 2 miljoen, saldo 2019: 1 miljoen en saldo 2020 naar nul). Door bijstellingen van het BUIG budget door het rijk blijft de gemeente Hilversum in 2018 binnen deze door de raad gestelde kaders, ondanks achterblijvende daling van het aantal uitkeringen. Op 31 december 2018 waren er 2.175 uitkeringen ten opzichte van 2.165 per 31 december 2017.
Het versterken van de preventie op instroom
Met ingang van 2017 werken we met een nieuw multidisciplinair team voor de intake: het Poortteam. Dit Poortteam heeft twee belangrijke taken: scherp screenen op het recht op een uitkering bij de eerste intake, en het actief begeleiden van de inwoner naar werk gedurende de eerste zes maanden. Hierbij past een goede dienstverlening: goede uitleg aan de inwoner van de reden in het geval van een afwijzing en een warme overdracht naar andere instellingen waar nodig. Voor een beter inzicht in de redenen waarom inwoners niet instromen, passen we onze registratie aan. We werken samen met het UWV en organiseren groepsbijeenkomsten waarin we voorlichting geven over de rechten en plichten van de Participatiewet.
De activiteiten zoals genoemd zijn in 2018 uitgevoerd. Het voorkomen van instroom in de bijstand kreeg veel aandacht. Binnen de mogelijkheden zijn we succesvol geweest in de poortbewaking en de snelle begeleiding naar werk. We hebben ervoor gezorgd met onze poortaanpak dat 841 mensen niet zijn ingestroomd in de Participatiewet. De samenwerking met het UWV is goed.
Zorgen voor garantiebanen voor mensen met een arbeidsbeperking
Als overheidswerkgever hebben we op grond van de Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten (2015) een verplichting om garantiebanen aan te bieden aan mensen met een arbeidsbeperking. In de periode van 2017 tot en met 2024 creëren we voor dit doel tien garantiebanen, boven de formatie. De ambitie voor 2018 is om vijf garantiebanen gerealiseerd te hebben.
We hebben intern vijf garantiebanen gerealiseerd, maar dat heeft continu begeleiding en aandacht van de organisatie gevraagd. Tegelijk, door zo het onderwerp inclusiviteit concreet te maken, leren we als organisatie steeds meer over de doelgroep en wat er nodig is om die mee te laten doen. Dat is belangrijk, want de regionale taakstelling voor 2019 is verhoogd. Aandacht voor dit onderwerp blijft dus onverminderd nodig.
Realiseren we daarnaast
Realisatie 2017
Ster
Effecten van maatregelen meten
Alle maatregelen die we inzetten moeten ertoe leiden dat er minder inwoners afhankelijk zijn van een uitkering, meer mensen betaald werk verrichten en dat de uitvoering van de Participatiewet in 2020 weer financieel op orde is. Daarbij vergelijken we onze resultaten met andere gemeenten. We verwerken de kwantitatieve gegevens in de halfjaarlijkse monitor Sociaal Domein. We werken resultaatgerichter, hiermee is in 2017 gestart in het toegangsteam in de ‘Poort’. We werken uit hoe we de effecten van arbeidsontwikkeltrajecten gaan meten. We maken de resultaten ook voor de buitenwereld zichtbaar: door het presenteren van cijfers, maar ook door praktijkverhalen.
Alle maatregelen die we inzetten moeten ertoe leiden dat er minder inwoners afhankelijk zijn van een uitkering, meer mensen betaald werk verrichten en dat de uitvoering van de Participatiewet in 2020 weer financieel op orde is. Daarbij vergelijken we onze resultaten met andere gemeenten. We verwerken de kwantitatieve gegevens in de halfjaarlijkse monitor Sociaal Domein. We werken resultaatgerichter, hiermee is in 2017 gestart in het toegangsteam in de ‘Poort’. We werken uit hoe we de effecten van arbeidsontwikkeltrajecten gaan meten. We maken de resultaten ook voor de buitenwereld zichtbaar: door het presenteren van cijfers, maar ook door praktijkverhalen.
In april 2018 hebben we de Monitor Sociaal Domein over 2017 uitgebracht. In 2019 gaan we geen monitor Sociaal Domein meer uitbrengen. We werken hard aan een nieuwe aanpak op de vier onderwerpen werk en inkomen, armoede, schulden en Wmo-welzijn. We betrekken hierbij ook de wijze van monitoring en data-gedreven werken. De samenhang tussen deze onderwerpen en de behoefte aan meer effect-gerichte monitoring vraagt om een andere benadering: ‘Wat doen we voor wie en wat is het resultaat voor de inwoner’. Daarom hebben we in 2018 veel aandacht gegeven aan het analyseren van het bestand aan inwoners in de Participatiewet. Deze analyse vormt de basis om te komen tot een verbetering van de sturing vanaf 2019.
WSW toekomstbestendig maken
In 2017 hebben de regiogemeenten aan Tomin de opdracht gegeven om een nieuw bedrijfsplan te schrijven. Dit bedrijfsplan voldoet aan een toekomstbestendige rol van het werkbedrijf. In dit bedrijfsplan staan de kernwaarden van gemeenten en de werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt centraal, maar ook de financiële en juridische termen. We willen de kracht van Tomin als werkgever in de inclusieve arbeidsmarkt, met kennis van kwetsbare groepen, optimaal benutten. We zetten in op een sterke positie van Tomingroep BV als inclusieve werkgever die werkgelegenheid biedt voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Alle spelers werken daarin samen: werkgevers, maatschappelijke partners, sociaal werkbedrijf en gemeenten.
In 2017 hebben de regiogemeenten aan Tomin de opdracht gegeven om een nieuw bedrijfsplan te schrijven. Dit bedrijfsplan voldoet aan een toekomstbestendige rol van het werkbedrijf. In dit bedrijfsplan staan de kernwaarden van gemeenten en de werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt centraal, maar ook de financiële en juridische termen. We willen de kracht van Tomin als werkgever in de inclusieve arbeidsmarkt, met kennis van kwetsbare groepen, optimaal benutten. We zetten in op een sterke positie van Tomingroep BV als inclusieve werkgever die werkgelegenheid biedt voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Alle spelers werken daarin samen: werkgevers, maatschappelijke partners, sociaal werkbedrijf en gemeenten.
Na veranderingen in 2017 in de Gemeenschappelijke Regeling, de inbestedingsafspraken tussen gemeenten en Tomin en de bestuursopdracht (‘voor wie en waarom is Tomin er’) was 2018 het jaar van het vertalen naar een nieuw bedrijfsplan en de implementatie daarvan. Als resultaat bood Tomin ook in 2018 werkplekken aan voor de groep mensen met een blijvende beperking (de ‘oude sociale werkvoorziening, Sw) en voor mensen uit de Participatiewet. Het Schap voorziet in de dienstverbanden en uitvoering cao Sw. Iedereen die bij Tomin een baan krijgt, krijgt die in 1 van de Tomin bedrijven, de zgn. BV. Het nieuwe bedrijfsplan van Tomin dat in 2018 is vastgesteld, gaat uit van groei van de BV waardoor het structurele subsidietekort in het Schap gedekt kan worden en bovendien sprake is van groei van aantal banen in de BV in de komende jaren. Het subsidietekort is het verschil tussen de rijksbijdrage per persoon en de werkelijke kosten per persoon in de sociale werkvoorziening. Hoewel in de sociale werkvoorziening geen nieuwe instroom meer mogelijk is na de komst van de Participatiewet in 2015, kennen we sinds 2017 wel de voorziening beschut werk. Deze is bestemd voor mensen die blijvend beperkt zijn en blijvend begeleiding nodig hebben die niet van een regulier werkgever gevraagd kan worden. Tomin biedt ook beschutte werkplekken aan, en ontwikkelt zich steeds meer tot een inclusief werkgever. In de samenwerking tussen regiogemeenten en binnen gemeenten is in 2018 gewerkt aan de groeiambities uit het bedrijfsplan.
Actueel inzicht houden in de profielen van kandidaten
Een goed inzicht in het profiel van een kandidaat is essentieel om een goede match te kunnen maken met beschikbare vacatures. In 2017 heeft de gemeente een klantvolgsysteem (CRM) aangeschaft. In het vierde kwartaal 2017 is een start gemaakt met het invoeren van alle gegevens. Dit loopt door in het eerste kwartaal van 2018. Het onderhoud van deze gegevens is van groot belang; dit is noodzakelijk voor een blijvend actueel inzicht. De gegevens uit het klantvolgsysteem worden ook betrokken bij het arbeidsmarktbeleid.
Een goed inzicht in het profiel van een kandidaat is essentieel om een goede match te kunnen maken met beschikbare vacatures. In 2017 heeft de gemeente een klantvolgsysteem (CRM) aangeschaft. In het vierde kwartaal 2017 is een start gemaakt met het invoeren van alle gegevens. Dit loopt door in het eerste kwartaal van 2018. Het onderhoud van deze gegevens is van groot belang; dit is noodzakelijk voor een blijvend actueel inzicht. De gegevens uit het klantvolgsysteem worden ook betrokken bij het arbeidsmarktbeleid.
Na een zorgvuldige toolselectie is uiteindelijk begin 2018 Szeebra geïmplementeerd. Op dit moment worden de inwoners in de matchingssoftware ingevoerd. Eind 2018 zit 71% van het bestand in Szeebra. Alle inwoners met een kans op werk zijn opgenomen. Szeebra geeft ons o.a. inzicht in de persoonlijke gegevens en ervaring van inwoners in de Participatiewet en daarnaast van sectoren waar inwoners aan het werk willen. Hierdoor kunnen we gericht werkgevers benaderen die aansluiten bij de interesse en mogelijkheden van inwoners.