Ondernemende stad
Hilversum beschikt over een goed ondernemingsklimaat. De opgave is om dat vast te houden en te verbeteren. Een goede balans tussen wonen en werken is een belangrijk aandachtspunt. De druk op de ruimte in Hilversum neemt toe, zeker nu de economie weer in de lift zit. Bestaande werkgelegenheid willen we behouden en versterken, nieuwe werkgelegenheid willen we toevoegen. We werken nauw samen met ondernemersvertegenwoordigers en hebben mede daardoor zicht op belangrijke economische ontwikkelingen. Onze inzet is een uitstekende ondernemersdienstverlening: voor grote bedrijven, het midden- en kleinbedrijf en zelfstandigen/ZZP-ers. Wij willen aantrekkelijk zijn voor starters, groeiers en volwassen bedrijven. We reageren adequaat op hun vragen en behoeften. |
Het vergroten van de werkgelegenheid
Activiteit
Het vergroten van de werkgelegenheid
../Werken/Ondernemende stad/Activiteit/Het vergroten van de werkgelegenheid
Bedragen × € 1.000
Ambitie P2 . 3.1.1P Het uitvoeren van de visie op het Arenapark
In 2017 is een visie opgesteld voor het Arenapark (inclusief investeringsprogramma). De realisatie van deze visie volgt in 2018. Hierbij werken we in nauwe samenwerking met eigenaren, ondernemers, sport en onderwijsinstellingen aan een kwalitatief hoogwaardig gebied voor werken, leren en ontspannen. In 2018 maken we een nieuw bestemmingsplan.
Realiseren we concreet
Realisatie 2017
Ster
Het uitvoeren van de visie op het Arenapark
In 2017 is een visie opgesteld voor het Arenapark (inclusief investeringsprogramma). De realisatie van deze visie volgt in 2018. Hierbij werken we in nauwe samenwerking met eigenaren, ondernemers, sport en onderwijsinstellingen aan een kwalitatief hoogwaardig gebied voor werken, leren en ontspannen. In 2018 maken we een nieuw bestemmingsplan.
In 2018 is een start gemaakt met het opstellen van een nieuw Masterplan voor het Arenapark. De verwachting is dat deze in 2019 wordt afgerond, waarna in 2020 een bestemmingsplanwijziging en investeringsplan kan volgen. Hierbij werken we in nauwe samenwerking met eigenaren, ondernemers, sport en onderwijsinstellingen aan een kwalitatief hoogwaardig gebied voor werken, leren en ontspannen.
Een visie op de Spoorzone opstellen
De Spoorzone kent een forse dynamiek. Het gebied, met werklocaties als Korte Noorderweg, Oude Amersfoortseweg, Liebergerweg, Venetapark en de omgeving Oosterspoorplein, is volop in ontwikkeling. Zowel ruimtelijk, verkeerskundig als economisch. We stellen voor de Spoorzone uitvoeringskaders op (en programma in termen van de Omgevingswet). Door het gebied in samenhang te bezien voorkomen we ad-hoc beslissingen en verzilveren we de (economische) waarde van dit gebied.
In de visievorming voor de Spoorzone ligt de focus op postcodegebied 1221 (Geuzenbuurt, Electrobuurt, Kleine Driftbuurt). Voor dit gebied wordt in een intensief proces een Gebiedsagenda opgesteld. Deze agenda, een programma in terminologie van de Omgevingswet, vormt het ontwikkelkader. We leggen begin 2019 de laatste hand aan de Gebiedsagenda 1221. Besluitvorming is voorzien in maart/april 2019.
Realiseren we daarnaast
Realisatie 2017
Ster
Het versterken van de creatieve sector
Activiteit
Het versterken van de creatieve sector
../Werken/Ondernemende stad/Activiteit/Het versterken van de creatieve sector
Bedragen × € 1.000
Ambitie P1 . 3.1.2P Het aantrekken van creatieve bedrijven door actieve acquisitie
In 2018 versterken we onze inzet op acquisitie, zowel in samenwerking met de Metropool Regio Amsterdam als de Economic Board Utrecht. De focus blijft op het acquireren via warme contacten en het investeren in startups en scale-ups. Daarnaast sluiten we beter aan op internationale acquisitieprogramma’s van de provincies en het Rijk.
Realiseren we concreet
Realisatie 2017
Ster
Het aantrekken van creatieve bedrijven door actieve acquisitie
In 2018 versterken we onze inzet op acquisitie, zowel in samenwerking met de Metropool Regio Amsterdam als de Economic Board Utrecht. De focus blijft op het acquireren via warme contacten en het investeren in startups en scale-ups. Daarnaast sluiten we beter aan op internationale acquisitieprogramma’s van de provincies en het Rijk.
Het gebrek aan ruimte voor werken beperkt de mogelijkheden voor groei. Ondanks dat is het gelukt om de groeiambities van diverse (media) bedrijven (nieuw of al gevestigd in Hilversum) te faciliteren. Kansen die zich kunnen voordoen, zoals die onder invloed van de Brexit, worden opgevolgd. Gemeente en Hilversum Marketing trekken hierin steeds meer samen op.
Media
Het versterken van de economische ontwikkeling van het Media Park
In 2018 gaan we samen met de huidige eigenaren van het Media Park actief op zoek naar (nationale en internationale) partijen die willen mee-investeren in de toekomstige ontwikkeling van het park. We doen dit vanuit een campusgedachte, waarin het Media Park een levendige plek moet zijn om te werken, leren, ontmoeten en verblijven. Dat betekent dat er in de toekomst mogelijk nieuwe functies worden toegevoegd op het park. We ondersteunen opkomende initiatieven die partijen op het Media Park ontwikkelen door te verbinden en mogelijkheden te creëren. De gemeente kan ondersteunen bij het verlenen van vergunningen, het inzetten van kennis en met het deels financieren waar nodig.
De stedenbouwkundige visie, de benchmark en het economisch perspectief is gepresenteerd. Vanuit de visie en de ingediende Regiodeal zal er verder gewekt worden aan plan- en besluitvorming betreffende het Park (de Campus) en de versterking van de sector Media in de Media Valley, zodat behoud en groei van onderwijs en studenten, werkgelegenheid en bedrijven gerealiseerd kan worden. De verkoop van het Media Park zorgt naar verwachting voor nieuwe investeringen en een positieve dynamiek.
Media
Het ontwikkelen van een Smart City Platform
Samen met marktpartijen zetten we in 2018 een Smart City Platform op. Dit Platform is gebaseerd op de aanbesteding van 2017. Een Smart City Platform is een stadsdekkend digitaal, sensorisch netwerk dat data verzamelt. Op basis van deze data worden nieuwe diensten voor bewoners en ondernemers ontwikkeld. De stad wordt zo een proeftuin voor de digitale creatieve industrie, wat bijdraagt aan de mediazichtbaarheid in de openbare ruimte. De te ontwikkelen diensten dragen bij aan een meer leefbare, veilige en beter bereikbare stad.
Na een marktconsultatie begin 2018 is de gemeente zomer 2018 gestart met de concurrentie gerichte dialoog over het Smart City Platform. De selectie- en dialoogfase zijn begin 2019 afgerond. In 2019 volgen concrete inschrijvingen en besluit tot gunning. Beoogd resultaat is een samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente en het winnend consortium. Parallel hieraan lopen in 2018 diverse concrete pilots die deels doorlopen in 2019.
Media
Realiseren we daarnaast
Realisatie 2017
Ster