Het programma Bestuur gaat over het samenspel tussen inwoners, ondernemers, instellingen en de gemeente. Hilversum zorgt voor goede basisvoorzieningen, zoals dienstverlening en het handhaven van de veiligheid. De gemeente Hilversum staat voor effectief en efficiënt bestuur. De gemeente hecht waarde aan een constructieve samenwerking met andere partijen, maar vindt het tegelijkertijd belangrijk zich bewust te zijn van de rol die zij zelf inneemt. Binnen het thema Bestuur maken wij onderscheid in drie thema's: de veilige stad, dienstverlening aan de stad, en de effectief en efficiënt bestuurde stad.
Thema
Veilige stad
../Programma's/Bestuur/Thema's/Veilige stad
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
10.575
-250
10.325
Realisatie
10.600
-395
10.206
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
25
-145
-120
Fysieke en sociale veiligheid zijn basisvoorwaarden voor een prettige leefomgeving. Het borgen en verbeteren van deze veiligheid vindt zijn grondslag in het integraal veiligheidsplan dat is vastgesteld door de gemeenteraad. In dit plan staan de acties en projecten op het gebied van openbare orde en veiligheid: de aanpak van criminaliteit, de inzet van de brandweer, het bestrijden van rampen, de crisisbeheersing en de deelname van Hilversum aan de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek.
#
Taak-veld
Lasten
Baten
Voor-/nadeel
1
1.2
Zorgcoördinator Mensenhandel
-75
-75
2
div
Loon- en afdelingskosten
51
-79
-28
div
Overige verschillen
49
-66
-17
Totaal verschil
25
-145
-120
- Door middel van een beeldvormende sessie is er met de raad in mei 2017 gesproken over de aanpak van mensenhandel. Dit heeft onder meer geleid tot een aangenomen motie over het aanstellen van een zorgcoördinator Mensenhandel, die gepositioneerd wordt onder het Veiligheidshuis. De inzet van een zorgcoördinator helpt om meer zicht te krijgen op de omvang van mensenhandel en helpt slachtoffers van uitbuitingssituaties betere zorg te verlenen. Doordat de aanstelling van de zorgcoördinator vertraging oploopt hebben we een incidenteel voordeel van € 75.000 in 2018. Begin 2019 starten we met een pilot van één jaar zorgcoördinator Mensenhandel bij de Regio G&V.
- Afwijkingen op de loon- en organisatiekosten worden centraal toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering in deze jaarrekening.
Thema
Dienstverlening
../Programma's/Bestuur/Thema's/Dienstverlening
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
2.624
-1.798
826
Realisatie
2.710
-1.763
947
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
86
35
121
#
Taak-veld
Lasten
Baten
Voor-/nadeel
1
0.2
Leges burgerzaken
142
35
177
2
div
Loon- en afdelingskosten
-57
-16
-73
div
Overige verschillen
1
16
17
Totaal verschil
86
35
121
- De baten voor de leges van burgerzaken zijn lager dan geraamd. Door de voortschrijdende digitalisering wordt er meer informatie via mijn overheid.nl opgevraagd. Hierdoor worden minder uittreksels door burgers en bedrijven (o.a. scholen) opgevraagd. Deze tendens is de laatste twee jaren zichtbaar en lijkt een structureel karakter te hebben en wordt uiteraard gevolgd. Tevens zijn er inkomsten voor het verstrekken van huwelijken lager dan geraamd. Bij de begroting 2018 is uitgegaan dat er meer huwelijken voor het gereduceerde tarief, zijnde € 195 per huwelijk, zouden plaatsvinden. De introductie van baliehuwelijken, voor € 65 per huwelijk, heeft ertoe geleid dat er een verschuiving heeft plaatsgevonden van gereduceerde huwelijken naar baliehuwelijken.
De lasten zijn hoger dag geraamd. Voor de organisatie van verkiezingen ten behoeve van het Referendum Sleepwet 2018 zijn extra kosten gemaakt. Deze kosten zijn door het Rijk via de Algemene Uitkering vergoed (meicirculaire 2018). Daarnaast zijn de afdrachten aan het Rijk voor paspoorten en NID kaarten hoger uitgevallen dan geraamd. Ten tijde van het opstellen van de begroting 2018 (medio 2017) is men uitgaan van lagere geraamde inkomensafdrachten.
- Afwijkingen op de loon- en organisatiekosten worden centraal toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering in deze jaarrekening.
Thema
Effectief en efficiënt bestuurde stad
../Programma's/Bestuur/Thema's/Effectief en efficiënt bestuurde stad
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
35.264
-363
34.901
Realisatie
33.713
-1.584
32.129
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-1.551
-1.221
-2.772
Een effectief en efficiënt bestuur vraagt om flexibiliteit in samenwerkingsvormen. In de ene situatie zetten we in op het samenwerken op buurtniveau, terwijl in andere situaties (boven)regionale samenwerking tot het beste resultaat leidt. Voor de gemeente Hilversum is het samenwerken met andere partners binnen en buiten de stad inmiddels vanzelfsprekend. Deze manier van samenwerken vraagt dat de gemeente haar rol bewust neemt binnen het bestuur en binnen de organisatie. De gemeente wil de buurten versterken, met als doel dat inwoners meer verantwoordelijkheid nemen en meer invloed krijgen over datgene wat er gebeurt in hun buurt. Dat kan betrekking hebben op elk onderwerp dat voor de buurt van belang is zoals: openbare ruimte, zorg, welzijn, leefbaarheid, veiligheid, sport of cultuur. Daarnaast biedt het (boven)regionaal samenwerken de gemeente de mogelijkheid tot het verbeteren van de efficiëntie en leidt het tot meer kwaliteit en effectiviteit in het behalen van onze ambities.
#
Taak-veld
Lasten
Baten
Voor-/nadeel
1
0.1
Accountantskosten controle jaarrekening 2017
52
52
2
0.1
Raad
-63
-63
3
0.1
College van B&W
554
-588
-34
4
0.1
Samenwerking
192
192
5
6.1
Samenlevingsgericht werken (buurten)
-58
-58
6
0.4
Overhead
-2.450
-578
-3.028
7
0.1
Doorberekende Loon- en afdelingskosten (excl. overhead)
178
-27
151
8
div
Overige verschillen
43
-28
15
Totaal verschil
-1.552
-1.221
-2.772
- Het laatste jaar van de controle van onze (oude) accountant over het dienstjaar 2017 is veel intensiever uitgevoerd dan de jaren daarvoor. Daarnaast zijn de kosten hoger uitgevallen door de controle/advieswerkzaamheden op grote projecten zoals Crailo.
- Het belangrijkste voordeel onder de raad komt voornamelijk door de gewijzigde systematiek van verstrekking vergoedingen aan commissieleden. In plaats van vaste vergoedingen per maand is in 2018 voor het eerst voor het gehele jaar op basis van aanwezigheid/woordvoerderschap tot uitbetaling van de vergoedingen overgegaan.
- In 2018 hebben wij een uitkering ontvangen vanuit onze pensioenverzekeraar van opgebouwde pensioengelden van een oud wethouder. Dit bedrag is aan de lastenkant doorgestort naar de voorziening oud wethouders ter dekking van de toekomstige pensioenlasten. Het verschil komt doordat er per saldo iets minder aan de voorziening oud wethouders gedoteerd hoefde te worden.
- Het inverdieneffect, waarbij de gedachte was dat er door samenwerking met de regio G&V, MRA, EBU (en nu ook G40) minder behoefte is aan ambtelijke inzet, is niet te realiseren. De samenwerking vergt juist meer inzet (deelname werkgroepen, overleggen, afstemming, etc.). Dit is ook uitvloeisel van het nieuwe coalitieakkoord, waarin juist een intensivering van de samenwerking het uitgangspunt is. In de begroting 2019 en verder is het verwachte inverdieneffect teruggedraaid.
- Vanuit het buurtenbudget worden diverse buurtinitiatieven en -projecten (buurtdeals) gedekt. Van de voor 2018 begrote projecten is een aantal niet volledig ten uitvoer gekomen. Het gaat dan om locaties in verschillende wijken, die als speelplek her- of opnieuw ingericht zouden worden, verkeersmaatregelen of sport- en jongerenvoorzieningen.
- De toelichting op taakveld overhead is onder 2.4.4. "Overzicht van Overhead" opgenomen.
- Afwijkingen op de loon- en organisatiekosten worden centraal toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering in deze jaarrekening.