Veilige stad
Onder het thema Veilige stad vallen de onderwerpen: veiligheidsgevoel en brandveilig leven. |
Verbonden partij op dit thema: Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek |
Verhogen van het veiligheidsgevoel
Activiteit
Verhogen van het veiligheidsgevoel
../Bestuur/Veilige stad/Activiteit/Verhogen van het veiligheidsgevoel
Bedragen × € 1.000
Ambitie P5 . 4.1.1P Opstellen Integraal veiligheidsplan 2019-2022
Het Integraal veiligheidsplan (IVP) schetst de kaders van het veiligheidsbeleid voor een periode van vier jaar. De cyclus van het IVP loopt gelijk met een raadsperiode en het huidige plan loopt dan ook af in 2018. Het is aan de nieuwe raad om in 2018 het nieuwe IVP vast te stellen.
Realiseren we concreet
Realisatie 2017
Ster
Intensiveren aanpak ondermijning en drugs in horeca door inzet bestuursrechtelijke handhaving
Op basis van een onderzoeksrapport van het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC) van april 2017 pakken we drie speerpunten op: witwassen, spilfiguren en drugs. Een belangrijk middel bij al deze onderwerpen is de bestuursrechtelijke handhaving. Ten aanzien van witwassen willen we criminele netwerken bestrijden met integrale controles binnen diverse ondernemingen zoals massagesalons, belwinkels en kapperszaken. Daarnaast breiden we de vergunningplicht en het toepassen van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Bibob) uit naar andere branches zoals de vastgoedsector. Wij gaan spilfiguren in de criminele sector aanpakken door de sociale machtspositie te verstoren. Het aanpakken van ondermijning en zichtbaar corrigeren van crimineel gedrag geeft namelijk een duidelijk signaal dat misdaad niet loont. Verder gaan we gericht de organisaties aanpakken die achter specifieke druggerelateerde activiteiten zitten; de zogenoemde facilitators. Daarvoor maken wij een structurele netwerkanalyse en bijbehorende aanpak van cruciale facilitators in de drugsketen, zoals elektriciens, hokkenbouwers, toeleveranciers van stekken, importeurs van chemicaliën en laboranten.
Het thema Ondermijning heeft extra aandacht gekregen in 2018 en maakt nu deel uit van de vijf nieuwe speerpunten van het Integraal veiligheidsplan 2018. Er wekelijks een integraal ondermijningsoverleg (met interne partners) en 1 x in de drie weken een integraal casusoverleg met betrokken interne en externe partners. Er is direct contact met het project Risicoadressen. Vanuit dit project en ons eigen ondermijningsoverleg worden acties uitgezet. Gericht op witwassen, spilfiguren en drugs. Diverse integrale controles in samenwerking met politie, belastingdienst, OM en gemeente hebben ervoor gezorgd dat foute panden zijn aangepakt. In 2018 is ook een voorstel ingebracht om de APV te wijzigen om makkelijker dit soort panden te sluiten. Dit voorstel is door de raad aangenomen. In regionaal verband is er extra geld beschikbaar gekomen vanuit de rijksoverheid om de Ondermijning aan te pakken. Dit geld is onder meer gegaan naar uitbreiding van de politie, naar de oprichting van een nieuw intergemeentelijk team (Districtelijk Team Ondermijning) voor het district Gooi en Vechtstreek, waarin de gemeente Hilversum samenwerkt met het RIEC, buurgemeenten en andere direct betrokken partners (OM, Belastingdienst, Politie). Verder is binnen de gemeentelijke organisatie een speciale boa aangesteld voor de aanpak van ondermijning, ook is er een regisseur vanuit OOV en een juridisch adviseur ondermijning benoemd en de vergunningverlening APV /Bijzondere wetten is uitgebreid met een vergunningverlener. Het is nog niet gelukt om het BIBOB beleid uit te breiden naar andere branches dan de horeca. Dit hopen we in 2019 te realiseren.
Verminderen jeugdoverlast via ketenaanpak jeugd (zorg en veiligheid)
We moeten jeugdoverlast verminderen. De oorzaak van deze problematiek gaat echter verder dan alleen veiligheid. Vaak spelen diverse achterliggende zorgkwesties bij de betreffende jongeren en in hun omgeving een belangrijke rol. Zorg en veiligheid zijn met elkaar verbonden. Daarom zetten we in op preventief beleid om problemen te voorkomen. Om de verbinding tussen de thema’s zorg en veiligheid te versterken zetten we integraal in op een ketenaanpak jeugd. Dit doen we onder andere met een persoonsgerichte aanpak onder regie van de gemeente via het Sociaal Plein en het team Openbare orde en veiligheid). Onderdelen van deze aanpak zijn de Groepsscan en de Top-X aanpak via het Veiligheidshuis Gooi en Vechtstreek. De inzet van extra toezicht en handhaving is een belangrijk element in de aanpak van jeugdoverlast en daarom verlengen we de inzet van de gemeentelijke jeugdboa. De jeugdboa is een belangrijke schakel tussen jongerenwerk, buurtwerk, de politie (wijkagent en jeugdagent) en de buurtcoördinator.
Het aantal meldingen jeugdoverlast is in 2018 met 40% gedaald (van 816 in 2017 naar 493 in 2018). Het aantal geregistreerde problematische jeugdgroepen is verminderd. Daarnaast is er de persoonsgerichte aanpak (PGA). In de PGA werken we intensief samen met een brede groep van partners rondom de PGA casuïstiek met als doel het criminele en/of overlast gevende gedrag te stoppen en de hulp / begeleiding en ondersteuning te bieden aan jongeren die nodig is. Jeugdboa’s, reguliere boa’s en politie hebben veel toezicht gehouden en daar waar nodig bekeuringen uitgedeeld. Tenslotte hebben de jongerenwerkers van Versa tal van positieve activiteiten georganiseerd. Zie verder ook aanpak van jeugdoverlast bij het beleidsveld zorg en welzijn.
Versterken van aanpak drugsoverlast in buurten door aanpak hennepteelt en zichtbare toezicht en handhaving
De drugshandel in een aantal Hilversumse buurten blijft vragen om een harde aanpak, waarbij we door willen gaan met de integrale samenwerking tegen hennepteelt, het bundelen van meldingen uit de samenleving (van buiten naar binnen) en het sluiten van drugspanden door middel van het Damoclesbeleid. De Wet Damocles is een juridisch instrument voor een gemeente om op te treden tegen een coffeeshop die de regels van de Opiumwet overtreedt. De gemeente kan de wet ook inzetten tegen andere eigenaren die de regels overtreden zoals de eigenaren van cafés, winkels en woningen.
De burgemeester heeft in 2018 regelmatig gebruik gemaakt van zijn bevoegdheid om drugspanden tijdelijk te sluiten. In vier gevallen heeft dat geleid tot een laatste waarschuwing (bij aantreffen softdrugs mag niet direct gesloten worden). In vier andere gevallen is ook daadwerkelijk het pand gesloten op grond van de openbare orde. De gesloten panden waren woonhuizen, bedrijfspanden en 1x een winkel. De politie heeft verder 9 hennepkwekerijen geruimd
Voortzetten project preventie woninginbraken
Met het project ‘preventie woninginbraken’ zetten we in op een daling van het aantal woninginbraken. In 2017 zijn ongeveer 400 huurwoningen en 200 particuliere woningen voorzien van gecertificeerd hang- en sluitwerk, waarmee de woningen voldoen aan de lichte variant van het Politiekeurmerk Veilig Wonen (PKVW). Vanwege het succes van het project en het maatschappelijke effect vervolgen we het project in 2018. In dit project werkt de gemeente samen met de woningcorporaties. Het project wordt mede gefinancierd door de woningcorporaties en een subsidie vanuit het Rijk.
Ook in 2018 is dit succesvolle project uitgevoerd waarin de gemeente Hilversum samen met woningcorporatie en politie het gevecht is aangegaan met de woninginbrekers. Er zijn 439 woningen bezocht in postcodegebied 1215 en 1216. Zowel woningcorporatie als de gemeente hebben ieder € 70.000 beschikbaar gesteld. De subsidie van het rijk liep af in 2017.
Wonen
Realiseren we daarnaast
Realisatie 2017
Ster
Opstellen Integraal veiligheidsplan 2019-2022
Het Integraal veiligheidsplan (IVP) schetst de kaders van het veiligheidsbeleid voor een periode van vier jaar. De cyclus van het IVP loopt gelijk met een raadsperiode en het huidige plan loopt dan ook af in 2018. Het is aan de nieuwe raad om in 2018 het nieuwe IVP vast te stellen.
Het Integraal veiligheidsplan (IVP) schetst de kaders van het veiligheidsbeleid voor een periode van vier jaar. De cyclus van het IVP loopt gelijk met een raadsperiode en het huidige plan loopt dan ook af in 2018. Het is aan de nieuwe raad om in 2018 het nieuwe IVP vast te stellen.
Dit plan is met input van vele partijen tot stand gekomen. Met de fractievoorzitters en de woordvoerders veiligheid zijn in juni 2018 de conceptspeerpunten benoemd. In december heeft de raad het plan unaniem vastgesteld.
Meer brandveilig leven en effectieve aanpak incidenten
Activiteit
Meer brandveilig leven en effectieve aanpak incidenten
../Bestuur/Veilige stad/Activiteit/Meer brandveilig leven en effectieve aanpak incidenten
Bedragen × € 1.000
Ambitie P2 . 4.1.2P Vergroten risicobewustzijn inwoners en ondernemers door voorlichting
In 2018 blijven we actief communiceren over risico’s, preventieprojecten uitvoeren en uitvoering geven aan het meerjarenplan ‘Brandveilig Leven’. Het plan ‘Brandveilig Leven’ is een kaderstellend beleidsdocument en wordt in 2018 verder vertaald naar een meer concreet gemeentelijk jaarplan ‘Risicobeheersing en Brandveilig Leven’. Een onderdeel hiervan is het efficiënter benutten van kazernes voor onder andere voorlichting. Ook hier heeft de Wijkbrandweerman een rol. Bij de inzet van preventiemaatregelen blijven we de balans bewaken tussen de eigen verantwoordelijkheid van inwoners, bedrijven en instellingen en de taken van de brandweer en de gemeente. Zelfredzaamheid, adequate communicatie en handelingsperspectief voor burgers zijn hierbij de leidende principes.
Realiseren we concreet
Realisatie 2017
Ster
Vergroten risicobewustzijn inwoners en ondernemers door voorlichting
In 2018 blijven we actief communiceren over risico’s, preventieprojecten uitvoeren en uitvoering geven aan het meerjarenplan ‘Brandveilig Leven’. Het plan ‘Brandveilig Leven’ is een kaderstellend beleidsdocument en wordt in 2018 verder vertaald naar een meer concreet gemeentelijk jaarplan ‘Risicobeheersing en Brandveilig Leven’. Een onderdeel hiervan is het efficiënter benutten van kazernes voor onder andere voorlichting. Ook hier heeft de Wijkbrandweerman een rol. Bij de inzet van preventiemaatregelen blijven we de balans bewaken tussen de eigen verantwoordelijkheid van inwoners, bedrijven en instellingen en de taken van de brandweer en de gemeente. Zelfredzaamheid, adequate communicatie en handelingsperspectief voor burgers zijn hierbij de leidende principes.
Brandveilig Leven groeit uit tot een kernactiviteit binnen brandweerzorg. Afgelopen jaar is weer een groot aantal Brandveilig Leven activiteiten ontplooid door middel van onder andere de wijkbrandweerman. Verder zijn er in 2018 plannen ontwikkeld om brandweerkazernes breder gebruiken en beschikbaar stellen aan buurtnetwerken (zoals GHOR-voorlichting, Vitens- en Waterschapsvoorlichtingen, Koffie Informatie Punten voor de crisisbeheersing, enzovoort). Ook is de brandweer bezig gegaan om brandweerkazernes aan te bieden als veiligheidsplatform voor zorgorganisaties, woningcorporaties en dergelijke. De positie van de brandweer in de samenleving is versterkt met het ontwikkelen van de functie van wijkbrandweermedewerkers, het groeiende aantal activiteiten rond brandveilig leven en het treffen van de nodige voorbereidingen in het kader van de komst van de Omgevingswet
Vergroten brandveiligheid senioren en minder-zelfredzamen via brede aanpak (zorg en veiligheid)
Wij zetten in op het actief leggen van de verbinding tussen de thema’s veiligheid en zorg. Hierbij zetten we onder andere in op het trainen van (zorg)professionals die bij inwoners ‘achter de voordeur komen’. De brandweer besteedt daarnaast nadrukkelijk aandacht aan brandpreventie in gebouwen waar mensen wonen die zichzelf niet of minder goed zelf in veiligheid kunnen brengen. Hierbij wordt onder meer als pilot gebruik gemaakt van de lokale Wijkbrandweerman. We stellen de brandweer voor om deze pilot uit te breiden. Het creëren van bewustwording over het belang van brandveiligheid vindt vooral plaats door het geven van adviezen en voorlichting. Dit is in lijn met de landelijke brandweerstrategie ‘Minder branden, minder slachtoffers en minder schade’.
Binnen de Veiligheidsregio is in 2018 besloten het aantal wijkbrandweermensen in 2019 uit te breiden, naar aanleiding van de succesvolle pilot in Hilversum. Sociaal Plein, brandweer, politie, Versa Welzijn, Hilverzorg hebben afspraken gemaakt over inzet professionals die achter de voordeur bij de verminderd zelfredzamen komen. Bureau Bevolkingszorg is in 2018 gestart met het verbeteren van met verbinding tussen het sociaal domein en crisisbeheersing.
Realiseren we daarnaast
Realisatie 2017
Ster