Met dit programma willen we bijdragen aan voldoende ontplooiingsmogelijkheden voor alle Hilversummers binnen hun eigen leefomgeving. Iedereen moet kunnen meedoen. Dit verhoogt het levensplezier van inwoners en maakt de samenleving sterker. Kwetsbare inwoners kunnen rekenen op zorg en ondersteuning. Het begrotingsprogramma Zorg is opgebouwd volgens de drie hoofdthema’s van de Kadernota Sociaal Domein: Stimuleren om meer voor elkaar te betekenen, Gelijke ontwikkelkansen creëren en Goed vangnet bieden.
Thema
Stimuleren om meer voor elkaar te betekenen
../Programma's/Zorg/Thema's/Stimuleren om meer voor elkaar te betekenen
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
11.002
0
11.002
Realisatie
10.670
-49
10.620
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
-332
-49
-381
Het bijdragen aan een gezonde en sociale samenleving staat hierin centraal. We investeren in voorlichting over een gezonde leefstijl en in preventie. Daarmee hopen we dat (specialistische) vormen van ondersteuning niet of minder snel nodig zijn. We kijken op een nieuwe, positieve manier naar gezondheid. We kijken vooral naar het vermogen van de inwoner om zich aan te passen en eigen regie te voeren bij fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven. We nemen als gemeente onze verantwoordelijkheid om inwoners goed te informeren, met elkaar in gesprek te gaan en kennisdeling en samenwerking tussen allerlei partijen te bevorderen. Tegelijkertijd verwachten we iets terug van de inwoners en maatschappelijke organisaties in de vorm van (nog) meer betrokkenheid bij de samenleving.
#
Taak-veld
Lasten
Baten
Voor-/nadeel
1
6.1
Regionale Samenwerkingsagenda (RSA)
-300
-300
2
6.1
Mantelzorg
-66
-66
3
6.1
Statushouders
41
26
67
4
6.1
Uitvoeringsplan 'Ontmoeting en ondersteuning in de wijken'
-57
-57
5
6.1
Vrijval voorziening frictiekosten GGD
-31
-31
6
7.1
Regio Gooi en Vechtstreek afrekening 2017
101
101
7
7.1
Huisvestingslasten jeugdgezondheidszorg
-68
-68
8
div
Loon- en afdelingskosten
33
-14
19
div
Overige verschillen
-16
-30
-46
Totaal verschil
-332
-49
-381
- De extra inzet vanuit de Regionale Samenwerkingsagenda (RSA) heeft vertraging opgelopen. De bijbehorende onttrekking uit de reserve decentralisaties sociaal domein is derhalve ook lager. De raad wordt door middel van een overhevelingsvoorstel gevraagd het resterende budget over te hevelen naar 2019.
- In 2018 zijn circa 1.100 mantelzorgwaarderingen toegekend (2017: 950). De kosten van mantelzorgwaardering waren in 2018 € 185.000 (2017: € 181.000). Het voordeel ten opzichte van het budget 2018 van € 251.000 bedraagt derhalve € 66.000. Overigens is in 2018 het oorspronkelijke budget van € 391.000 met € 140.000 verlaagd naar € 251.000 ter dekking van het 'Uitvoeringsplan ontmoeting en ondersteuning in de wijken'.
- Voor de jaarrekening 2017is een aantal aannames gedaan rondom de afrekening met de stichting vluchtelingenwerk Gooi en Vechtstreek, Vluchtelingenwerk Midden-Nederland en het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). Mede door de complexiteit van de veranderde regelgeving zijn hierbij uitgaven te laag ingeschat. Met betrekking tot de inkomsten is vooralsnog minder ontvangen dan was aangenomen.
- Begin 2018 is het tweejarig uitvoeringsplan 'Ontmoeting en ondersteuning in de wijken' gestart. Van het totaal budget € 1.500.000 in 2018 is € 57.000 niet besteed, aangezien onderdelen van het uitvoeringsplan zoals 'vroeg erop af' en buurtcirkels doorlopen in 2019. De Raad wordt door middel van een overhevelingsvoorstel gevraagd het resterende budget over te hevelen naar 2019.
- Aan alle verplichtingen die voortkomen uit de in 2011 doorgevoerde bezuinig op de logopedisten is voldaan, derhalve dient het restant van de toen ingestelde voorziening (Frictiekosten GGD) vrij te vallen. Voor 2018 betekent dit een voordeel van € 31.000.
- In overeenstemming met de resultaatbestemming bij de jaarstukken 2017 van Regio Gooi en Vechtstreek is een extra bijdrage van € 101.000 betaald ten behoeve van Jeugd en Gezin.
- De consultatiebureaus (CJG) zijn in een drietal gebouwen gevestigd. De totale huisvestingskosten komen lager uit dan begroot.
- Afwijkingen op de loon- en organisatiekosten worden centraal toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering in deze jaarrekening.
Thema
Gelijke ontwikkelkansen creëren
../Programma's/Zorg/Thema's/Gelijke ontwikkelkansen creëren
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
13.103
-2.700
10.403
Realisatie
13.192
-3.459
9.734
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
89
-759
-670
In Nederland wonen de gelukkigste kinderen ter wereld en ook in Hilversum gaat het goed met de jeugd. Ouders of verzorgers hebben de eerste verantwoordelijkheid; de gemeente heeft een beperkte rol. De meeste Hilversumse kinderen hebben voldoende steun aan de basisvoorzieningen zoals kinderopvang, peuterspeelzalen, scholen, sportterreinen, preventieve gezondheidszorg en cultuurvoorzieningen. Soms hebben kinderen een extra steuntje in de rug nodig. Dan hebben we een taak door (kortdurende) hulp te bieden. We geven blijvend aandacht aan het goed organiseren van alle mogelijke vormen van ondersteuning, om daarmee de ontwikkelkansen van jeugdigen te versterken.
#
Taak-veld
Lasten
Baten
Voor-/nadeel
1
4.2
Onderwijshuisvesting
-135
-135
2
4.2
Beheer panden onderwijs en peuterspeelzalen
-70
-70
3
4.2
Sloop Leeuwenhoekschool (Huygensstraat 35)
73
73
4
4.3
Haalbaarheid Internationaal Onderwijs
138
-567
-429
5
4.3
Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB)
175
-175
0
6
4.3
Peuterspeelzalen
-105
-105
7
6.1
Kwaliteitscontrole kinderopvang
-64
-64
8
div.
Dotatie onderhoudsvoorziening vastgoed
236
236
9
div
Loon- en afdelingskosten
-92
-5
-97
div
Overige verschillen
-67
-12
-79
Totaal verschil
89
-759
-670
- Het voordeel van € 135.000 binnen onderwijshuisvesting heeft de volgende oorzaken:
- Als gevolg van de aangepaste VNG-normen in 2018 zijn de onderwijshuisvestingsbudgetten opgehoogd. Echter de hogere lasten zullen zich pas na 2018 voordoen, het jaar na de investering (voordeel € 100.000).
- Als gevolg van de nieuwe financiële verordening worden de lasten van de onderwijs leerpakketten niet langer geactiveerd, maar als last verantwoord. Hierdoor kunnen de daadwerkelijke kosten jaarlijks verschillen (voordeel € 35.000).
- Het voordeel van € 70.000 wordt met name verklaart door minder lasten voortkomend uit schadegevallen. Deze lasten fluctueren jaarlijks en waren voor 2018 lager dan begroot.
- Het oude schoolgebouw van de Leeuwenhoek school op de Huygensstraat 35 is ten behoeve van de nieuwbouw van de Sterrenschool gesloopt. De resterende boekwaarde van dit gebouw was € 73.000 en is afgeboekt.
- Ter bevordering van het internationaal onderwijs zijn extra middelen van het Rijk en de MRA ontvangen (€ 567.000). Een deel hiervan is besteed om bij STIP extra plaatsen internationaal basisonderwijs te realiseren. De Raad wordt middels een overhevelingsvoorstel gevraagd het resterende budget van € 429.000 over te hevelen naar 2019 ten behoeve van de businesscase internationaal onderwijs. Deze businesscase is in ontwikkeling maar heeft vertraging opgelopen. Momenteel wordt onderzoek gedaan naar locaties voor het internationale onderwijs. Besluitvorming hierover zal in 2019 plaatsvinden.
- De extra uitgaven in 2018 komen doordat er meer kinderen in aanmerking kwamen voor COBO (onderwijs voor kinderen die de Nederlandse taal nog onvoldoende beheersen om in het reguliere onderwijs in te stromen) en een hogere gemeentelijke aanvulling op de ouderbijdrage van doelgroeppeuters. De extra uitgaven in 2018 worden gedekt door het restant rijksbijdrage onderwijsachterstandenbeleid uit 2017.
- Het budget voor peuterspeelzalen is niet helemaal benut, omdat we in de startfase zitten van de versteviging van de preventieve activiteiten die we voor jonge gezinnen gaan uitvoeren.
- Als gevolg van de nieuwe wet kinderopvang was de verwachting dat de kosten voor inspectie / kwaliteitscontrole hoger uit zouden komen. Echter het budget is niet helemaal benut. De komende jaren worden de inspecties verder geïntensiveerd.
- Als gevolg van het project Basis op Orde binnen het team Vastgoed ontstaat gaandeweg een verbeterd inzicht en overzicht op de budgettaire en financiële consequenties van het beheer en onderhoud van de gemeentelijke vastgoedportefeuille. Dit inzicht en overzicht is m.b.t. de gemeentelijke jaarrekening gebruikt om zorg te dragen voor een (wettelijk voorgeschreven) robuuste onderbouwing van de voorzieningen groot onderhoud. Een dergelijke onderbouwing wordt relevanter naarmate de tijdsperiode tussen raming (Meerjarige OnderhoudsPlan 2015-2034 uit 2016) en realisatie (jaarrekening 2018) toeneemt. Uit de onderbouwing is gebleken, dat aan de voorzieningen groot onderhoud in 2018 een niet geraamd bedrag van € 236.000 gedoteerd moet worden. Dit bedrag komt ten laste van het jaarrekeningresultaat 2018. Na deze dotatie zijn de voorzieningen groot onderhoud ultimo 2018 van voldoende financiële omvang. De omvang van de dotatie laat zich verklaren door elementen als prijsindexering, fiscale correctie (BTW wel/niet kostenverhogend), aanpassingen van de vastgoedportefeuille door verkoop en aanstaande verkoop van vastgoed, toevoeging/eliminatie van duurzaamheidsmaatregelen (uit de voorziening) en bijdragen uit het restauratiefonds aan de vastgoedportefeuille. Overigens zal de gemeente in 2019 het Meerjarig OnderhoudsPlan laten actualiseren.
- Afwijkingen op de loon- en organisatiekosten worden centraal toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering in deze jaarrekening.
Thema
Goed vangnet bieden
../Programma's/Zorg/Thema's/Goed vangnet bieden
Bedragen x € 1.000 (- = voordeel, zonder teken = nadeel)
Lasten
Baten
Saldo
Begroting na wijziging
58.187
-5.163
53.024
Realisatie
59.891
-5.300
54.591
Verschil (realisatie t.o.v. gewijzigde begroting)
1.704
-137
1.567
De gemeente is verantwoordelijk voor het bieden van ondersteuning en het doorgeleiden naar meer specialistische ondersteuningsvormen aan inwoners die dat nodig hebben. Het Sociaal Plein vormt hierbij de spil tussen de verschillende vormen van ondersteuning en dienstverlening: het toewijzen van voorzieningen waarbij maatwerk, kwaliteit en kosten gelijktijdig worden afgewogen. Waar nodig verwijzen wij door naar organisaties met specialistische kennis.
#
Taak-veld
Lasten
Baten
Voor-/nadeel
1
6.2
Regio Gooi en Vechtstreek afrekening 2017
-97
-97
2
6.6
WMO Woonvoorzieningen
236
-4
232
3
6.71
WMO Vervoersvoorzieningen
162
162
4
6.71
WMO Regionaal vervoer (taxi)
179
179
5
6.71
WMO Huishoudelijke hulp
129
-1
128
6
6.71
WMO Begeleiding en dagbesteding
275
275
7
6.71
Schuldhulpverlening
-105
-7
-112
8
6.72
Jeugd maatwerkdienstverlening 18-
1.329
-61
1.268
9
6.82
Jeugd geëscaleerde zorg 18-
71
-16
55
10
6.81
Overdracht reserves maatschappelijke- en vrouwenopvang
-126
-126
11
div
Loon- en afdelingskosten
-366
-38
-404
div
Overige verschillen
17
-10
7
Totaal verschil
1.704
-137
1.567
- In overeenstemming met de resultaatbestemming bij de jaarstukken 2017 van Regio Gooi en Vechtstreek is een bedrag van € 97.000 terug ontvangen.
- De overschrijding op de kosten woonvoorzieningen (begroting: € 550.000) hebben met name betrekking op woning-aanpassingen waaronder de verstrekking en onderhoud van trapliften en niet-geraamde externe advieskosten.
- De overschrijding op de kosten van de WMO vervoersvoorzieningen (begroting € 500.000) heeft voor € 162.000 betrekking op de verstrekking en het onderhoud van scootmobielen en dergelijke.
- De kosten voor het WMO taxivervoer bedroegen in 2018 € 1.279.000 (begroting € 1.100.000). Het nadeel van € 179.000 wordt voor € 74.000 verklaart door contractueel vastgelegde bonussen over de jaren 2017 en 2018. Het restant van € 105.000 komt doordat in 2018 er meer gebruik is gemaakt van deze voorziening.
- In 2018 zijn de uitgaven voor WMO huishoudelijke hulp € 4,8 miljoen. Hiermee liggen de uitgaven in lijn met 2017 toen de uitgaven 4,7 miljoen waren. Ten opzichte van de begroting laat WMO huishoudelijke hulp een nadeel zien van € 128.000. In de begroting is uitgegaan dat de lasten zich zouden stabiliseren, terwijl de werkelijkheid een stijging laat zien. Ten opzichte van de begroting is de afwijking 2,7%.
- In 2018 zijn de uitgaven WMO begeleiding en dagbesteding € 6 miljoen. Hiermee liggen de uitgaven in lijn met 2017 toen de uitgaven 5,9 waren. Ten opzichte van de begroting laat WMO begeleiding en dagbesteding een nadeel zien van € 275.000. In de begroting is uitgegaan dat de lasten zich zouden stabiliseren, terwijl de werkelijkheid een stijging laat zien. Ten opzichte van de begroting is de afwijking 4,7%.
- Het in 2019 nieuw op te stellen beleidsplan zal een nieuwe invulling geven aan de schuldhulpverlening in Hilversum. In afwachting van dit beleidsplan zijn de diensten preventie en coaching derhalve niet in 2018 opnieuw aanbesteed. Dit heeft een voordeel van € 112.000 tot gevolg.
- In 2018 zijn de uitgaven voor Jeugd maatwerkdienstverlening 12,4 miljoen. Hiermee laten de uitgaven ten opzichte van 2017 (€ 11,5 miljoen) een stijging zien van 11%. Ten opzichte van de begroting laat Jeugd maatwerkdienstverlening een nadeel zien van € 1.268.000. Zoals toegelicht in het raadsvoorstel van 12 december 2018 is in de begroting verondersteld dat de hoge uitgaven 2017 een piek betroffen en dat daarmee de lasten in 2018 lager zouden uitkomen. In werkelijkheid blijkt 2017 geen piek te zijn en zet de stijgende trend zich verder voort. Hiermee is Hilversum helaas geen uitzondering ten opzichte van de rest van Nederland. In heel Nederland worden gemeente verrast met grote lastenstijgingen en grote nadelen.
- In 2018 zijn de uitgaven voor de geëscaleerde jeugdzorg € 3,7 miljoen. Hiermee liggen de uitgaven in lijn met 2017 toen de uitgaven € 3,8 miljoen waren. Ten opzichte van de begroting laat de uitvoering van de geëscaleerde jeugdzorg een beperkt nadeel zien van € 55.000.
- Op 10 mei 2017 is door de raad besloten om naast de beleidsuitvoering, de inkoop en het contractbeheer ook de kassiersfunctie voor het beleidsveld Bescherming en Opvang bij de Regio Gooi en Vechtstreek te beleggen en de centrummiddelen (en reserves) voor Beschermd wonen, Maatschappelijke- en vrouwenopvang over te hevelen naar de Regio. Het voordeel wordt verklaard doordat bij de jaarrekening 2017 van de gemeente Hilversum nog uitgaven voor maatschappelijke- en vrouwenopvang zijn verrekend met de reserves. Hierdoor ontstaat bij het overhevelen van de reserves maatschappelijke- en vrouwenopvang een voordeel van € 126.000.
- Afwijkingen op de loon- en organisatiekosten worden centraal toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering in deze jaarrekening.