Goed vangnet bieden
Veelal kunnen vragen van bewoners direct beantwoord worden door laagdrempelige en lichte ondersteuning in de nabije omgeving. Soms lukt dit niet en is er specialistische ondersteuning nodig. Inwoners kunnen dan terecht bij het Sociaal Plein. Als gemeente geven we advies en ondersteuning, bieden we de helpende hand als die nodig is en formuleren we een sluitende aanpak voor de problemen. |
Het verder ontwikkelen van het Sociaal Plein
Activiteit
Het verder ontwikkelen van het Sociaal Plein
../Zorg/Goed vangnet bieden/Activiteit/Het verder ontwikkelen van het Sociaal Plein
Bedragen × € 1.000
Ambitie P1 . 2.3.5P Het verder ontwikkelen van het Sociaal Plein
We investeren in het verbeteren van het Sociaal Plein om verschillende redenen: - De inwoner wordt beter en sneller geholpen. Zo willen we de wachttijden terugdringen. De ambitie is om WMO-aanvragen zo snel mogelijk af te handelen. In ieder geval worden zij afgehandeld binnen de wettelijke termijn van zes weken. - We ondersteunen statushouders beter en eerder omdat we het belangrijk vinden dat zij goed inburgeren in onze gemeente, zowel sociaal als economisch. - We versterken de regiefunctie en gebruiken daarbij de aanbevelingen die zijn voortgekomen uit het project Multi Probleemhuishoudens. - We investeren in extra opleidingen (stimuleren vakmanschap) en doen meer huisbezoeken. - We willen de bekendheid en toegankelijkheid van het Sociaal Plein vergoten. We verbeteren de informatie langs verschillende kanalen (internet, mailingen, campagnes) en investeren in extra communicatie inzet. - Het is belangrijk dat het Sociaal Plein flexibel kan inspelen op toekomstige veranderingen. Een formatiecalculatiemodel biedt een betere handreiking om te bepalen welke inzet nodig is. In de toekomst kunnen we daarmee beter op- en afschalen in capaciteit. We willen het aantal inhuurkrachten in 3 jaar terugbrengen naar maximaal 10%. - Een belangrijk aandachtspunt is het verbeteren van de dienstverlening aan inwoners die op zoek zijn naar werk en afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering (zie programma Werken). Een onderdeel van de verbeterplannen is de realisatie van een registratie en matchingsysteem (CRM). - We willen goed aansluiten op de ontwikkeling van het buurtgericht werken. Met een sterkere samenwerking in de buurt- en zorgnetwerken willen we bereiken dat inwoners zo vroeg mogelijk worden ondersteund. Om de voortgang te kunnen monitoren nemen we in deze programmabegroting een aantal nieuwe indicatoren op. De gemeenteraad ontvangt twee keer per jaar in de monitor Sociaal Domein hierover een rapport.
Realiseren we concreet
Realisatie 2017
Ster
Het verder ontwikkelen van het Sociaal Plein
We investeren in het verbeteren van het Sociaal Plein om verschillende redenen: - De inwoner wordt beter en sneller geholpen. Zo willen we de wachttijden terugdringen. De ambitie is om WMO-aanvragen zo snel mogelijk af te handelen. In ieder geval worden zij afgehandeld binnen de wettelijke termijn van zes weken. - We ondersteunen statushouders beter en eerder omdat we het belangrijk vinden dat zij goed inburgeren in onze gemeente, zowel sociaal als economisch. - We versterken de regiefunctie en gebruiken daarbij de aanbevelingen die zijn voortgekomen uit het project Multi Probleemhuishoudens. - We investeren in extra opleidingen (stimuleren vakmanschap) en doen meer huisbezoeken. - We willen de bekendheid en toegankelijkheid van het Sociaal Plein vergoten. We verbeteren de informatie langs verschillende kanalen (internet, mailingen, campagnes) en investeren in extra communicatie inzet. - Het is belangrijk dat het Sociaal Plein flexibel kan inspelen op toekomstige veranderingen. Een formatiecalculatiemodel biedt een betere handreiking om te bepalen welke inzet nodig is. In de toekomst kunnen we daarmee beter op- en afschalen in capaciteit. We willen het aantal inhuurkrachten in 3 jaar terugbrengen naar maximaal 10%. - Een belangrijk aandachtspunt is het verbeteren van de dienstverlening aan inwoners die op zoek zijn naar werk en afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering (zie programma Werken). Een onderdeel van de verbeterplannen is de realisatie van een registratie en matchingsysteem (CRM). - We willen goed aansluiten op de ontwikkeling van het buurtgericht werken. Met een sterkere samenwerking in de buurt- en zorgnetwerken willen we bereiken dat inwoners zo vroeg mogelijk worden ondersteund. Om de voortgang te kunnen monitoren nemen we in deze programmabegroting een aantal nieuwe indicatoren op. De gemeenteraad ontvangt twee keer per jaar in de monitor Sociaal Domein hierover een rapport.
- In 2018 heeft het Sociaal Plein flinke stappen gezet in de verbetering van de dienstverlening. - De tevredenheid van inwoners over de dienstverlening is gestegen van een 6,4 in 2016 naar een 7,0 eind 2018. - Door onnodige stappen in de klantroutes (processen) te elimineren en de toegang efficiënter in te richten zijn we er onder andere in geslaagd om de verschillende wachtlijsten en achterstanden weg te werken, meer tijd te creëren voor regie bij Multi Probleemhuishoudens, huisbezoeken en de algehele werkdruk op plekken te verlagen. De doorlooptijden blijven binnen de wettelijke termijnen met uitzondering van de aanvragen WMO. Begin 2018 waren deze voor het eerst onder controle, maar door tegenslag bij de implementatie van het zaaksysteem (een ICT project dat er mede voor zorgt dat inwoners hun gegevens online in kunnen zien en E-diensten ontwikkeld konden worden) liepen de doorlooptijden weer op. - Door middel van nieuwe klantroutes (processen) hebben we ingezet op het beter en slimmer organiseren van de “voorkant van het proces van een hulpvraag”. Vraagverduidelijking maar vooral ook een beter onderscheid tussen “eenvoudige” vragen die sneller afgehandeld kunnen worden en complexe vragen die meer regie eisen hebben ervoor gezorgd dat inwoners sneller een antwoord krijgen op hun vraag. - Er is een start gemaakt met de invoering van E-dienstverlening en verdere digitalisering. De eerste dienst, aanvraag mantelzorgwaardering, is gelanceerd en met succes online geplaatst. Van alle aanvragen (1.258) is 50,7% online aangevraagd. - Voor vragen gerelateerd aan de participatiewet is de begeleiding richting werk verder naar de ‘voorkant’ gehaald, waardoor mensen sneller bemiddeld worden naar werk. Extra aandacht gaat uit naar de doelgroepen statushouders en jongeren. - Onze communicatie hebben we meer aangepast aan de taal van de inwoner. Er wordt niet meer gecommuniceerd vanuit wetten en regelgeving maar vanuit de vraag van de inwoner. Er wordt meer gewerkt met campagnes om inwoners te wijzen op wat er mogelijk is maar ook om hen te stimuleren in hun eigen omgeving te zoeken naar oplossingen (zelfredzaamheid stimuleren). - De medewerkers zijn verder opgeleid en het project voor het dienstverlenend gesprek is gestart, waarbij inwoners minstens één keer per jaar worden gesproken over de diverse aandachtsgebieden. - In 2018 zijn we ook gestart met een pilot binnen het domein WMO met als doel meer wijkgericht (outreachend) inwoners te begeleiden met hun hulpvraag. Voornaamste doel is om in een zo vroeg mogelijk stadium mensen te wijzen op mogelijke collectieve voorzieningen zodat eventuele geïndiceerde zorg niet hoeft worden ingezet. Tot slot zijn diverse medewerkers (met name wmo-consulenten, regisseurs en inkomensconsulenten) deel gaan nemen aan wijknetwerken. In november 2018 hebben wij gerapporteerd over het wijkgericht en indicatieloos werken. Wij gaan in 2019 geen monitor Sociaal Domein meer uitbrengen. Op de vier onderwerpen werk en inkomen, armoede, schulden en Wmo-welzijn ontwikkelen wij een nieuwe aanpak, waarbij we ook de wijze van monitoring en datagedreven werken betrekken. De betreffende stukken bieden wij nog voor deze jaarrekening aan de raad aan.
Realiseren we daarnaast
Realisatie 2017
Ster
Het garanderen van een veilige en beschermde woonomgeving
Activiteit
Het garanderen van een veilige en beschermde woonomgeving
../Zorg/Goed vangnet bieden/Activiteit/Het garanderen van een veilige en beschermde woonomgeving
Bedragen × € 1.000
Ambitie p1 . 2.3.6P Het uitvoeren van het regionale plan Sociaal Domein 2017-2018, inclusief Bescherming en opvang
Met de andere gemeenten in de regio Gooi en Vechtstreek is op basis van de speerpunten uit de Regionale Samenwerkingsagenda (RSA) een uitvoeringsprogramma 2017-2018 opgesteld voor het sociale en fysieke domein. Een belangrijke opgave is om de projecten die voortvloeien uit de Nota Bescherming en Opvang die de raad in het voorjaar van 2017 heeft vastgesteld uit te voeren. Dit betreft onder andere: - Sluitende aanpak bescherming en opvang realiseren (uitwerking en implementatie van de beoogde aanpak van personen met verward gedrag) - Het versterken van preventie en vroegsignalering - Uitvoeren van een pilot met 24 uurs toezicht in de wijk, zodat inwoners langer thuis kunnen blijven wonen met ambulante ondersteuning. - Uitvoeren van een pilot met gebundelde crisiszorg (GGZ, Veilig Thuis, Zorgverzekeraar en Zorgkantoor)
Realiseren we concreet
Realisatie 2017
Ster
Het uitvoeren van het regionale plan Sociaal Domein 2017-2018, inclusief Bescherming en opvang
Met de andere gemeenten in de regio Gooi en Vechtstreek is op basis van de speerpunten uit de Regionale Samenwerkingsagenda (RSA) een uitvoeringsprogramma 2017-2018 opgesteld voor het sociale en fysieke domein. Een belangrijke opgave is om de projecten die voortvloeien uit de Nota Bescherming en Opvang die de raad in het voorjaar van 2017 heeft vastgesteld uit te voeren. Dit betreft onder andere: - Sluitende aanpak bescherming en opvang realiseren (uitwerking en implementatie van de beoogde aanpak van personen met verward gedrag) - Het versterken van preventie en vroegsignalering - Uitvoeren van een pilot met 24 uurs toezicht in de wijk, zodat inwoners langer thuis kunnen blijven wonen met ambulante ondersteuning. - Uitvoeren van een pilot met gebundelde crisiszorg (GGZ, Veilig Thuis, Zorgverzekeraar en Zorgkantoor)
Naast de hiernaast genoemde punten welke in 2018 zijn uitgevoerd, is de pilot vervoer verwarde personen gestart in 2018. De pilot houdt in dat personen die zich in een crisis bevinden passend worden vervoerd. Dit vervoer is speciaal voor mensen die zich in een (vermoedelijk) psychiatrische crisis bevinden en vervoerd moeten worden onder begeleiding van een GGZ professional. In het beleidsplan Bescherming en Opvang is opgenomen dat er een goede voorziening moet komen voor jongeren die om diverse redenen niet meer thuis kunnen wonen. Eind 2018 is begonnen met een aparte crisisopvang voor jongeren. Deze opvang van acht plekken is gerealiseerd als aparte afdeling, met eigen ruimten en een eigen ingang, bij de Maatschappelijke Opvang
Realiseren we daarnaast
Realisatie 2017
Ster