Bereikbare stad
Hilversum wil een goed bereikbare stad zijn voor voetgangers, fietsers, trein- en busreizigers en automobilisten. Verkeersveiligheid heeft altijd prioriteit. De opgave van de stad is om zowel bereikbaarheid met de regio als de bereikbaarheid in de stad zelf te verbeteren. Hiervoor treffen we fysieke maatregelen, zoals aanpassingen in het wegennetwerk. We zorgen voor een logische doorstroming van het verkeer in de stad. We gaan ook het gesprek aan met ondernemers en inwoners om te kijken hoe we bepaalde verkeersstromen (zoals: distributieverkeer, doorgaand vrachtverkeer en afvalstromen) kunnen inperken. Dit komt zowel de leefbaarheid als de bereikbaarheid ten goede. |
Het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid van de stad
Activiteit
Het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid van de stad
../Werken/Bereikbare stad/Activiteit/Het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid van de stad
Bedragen × € 1.000
Ambitie P1 . 3.4.5P Fietsparkeerplaatsen aanbieden voor de korte en lange termijn
We zetten in op een toekomstbestendige oplossing voor fietsparkeren in het centrum. De ambitie is om in het centrum voldoende en kwalitatief goede fietsparkeerplaatsen aan te kunnen bieden, logisch aangelegd langs hoofdfietsroutes en nabij de verschillende druk bezochte bestemmingen. Het in 2017 vastgestelde plan van aanpak combineert een lange termijn wensbeeld met een korte termijn aanpak. We zetten in 2018 gericht in op het realiseren van onder andere twee inpandige fietsenstallingen.
Realiseren we concreet
Realisatie 2017
Ster
Fietsparkeerplaatsen aanbieden voor de korte en lange termijn
We zetten in op een toekomstbestendige oplossing voor fietsparkeren in het centrum. De ambitie is om in het centrum voldoende en kwalitatief goede fietsparkeerplaatsen aan te kunnen bieden, logisch aangelegd langs hoofdfietsroutes en nabij de verschillende druk bezochte bestemmingen. Het in 2017 vastgestelde plan van aanpak combineert een lange termijn wensbeeld met een korte termijn aanpak. We zetten in 2018 gericht in op het realiseren van onder andere twee inpandige fietsenstallingen.
In 2018 is verder gegaan met het optimaliseren van fietsparkeren in het centrum, wat in 2017 is ingezet. Zo zijn o.a. rekken bijgeplaatst naast Mout en op de Bussumerstraat. Ook is in 2018 de communicatiecampagne gestart met bebording, fietscoaches, etc. Dat begint nu vruchten af te werpen. Verder is een fietsdepot ingericht waarna gestart kon worden met de pilot handhaving. In 2018 is tevens een locatie gevonden voor een inpandige stalling, namelijk op de Zeedijk 33A (Bristol). Dit pand komt in 2019 beschikbaar, vandaar dat budget over is gebleven. Uit de zoektocht naar geschikte panden voor een fietsenstalling is gebleken dat het niet mogelijk is om binnen het structurele budget voor fietsparkeren meer inpandige stalling te realiseren. Het volledige budget wordt vanaf 2020 besteed aan één stalling.
Centrum
Knelpunten in de verkeersveiligheid oplossen
We gaan de knelpunten in de verkeersveiligheid oplossen door de verkeersonveilige situaties in de stad, die inwoners melden, te analyseren. Afhankelijk van de urgentie geven we per locatie een prioriteit aan. Daarna volgen maatregelen in fases.
De provincie Noord-Hollland heeft onze aanvraag voor de subsidieregeling Kleine Infrastructuur 2018 te laat ontvangen. Hierdoor zijn alle aanvragen niet in behandeling genomen waardoor in 2018 minder financiële middelen beschikbaar waren. Verder was sprake van een gebrek aan capaciteit waardoor alleen voor de volgende vier situaties het uitvoeringstraject is gestart: Rotonde Laapersveld, Kleine spoorbomen, fietspad J.M. den Uylplein en middenberm Kerkelandenlaan.
De fietscampagne Hilversum Fietst voortzetten
We zetten de fietscampagne ‘Hilversum Fietst!’ voort. In deze campagne stimuleren we het fietsgebruik van werknemers, scholieren en andere inwoners door de inzet van de Ring Ring® app, die fietsritten registreert in combinatie met een beloning bij gebruik van de fiets. Wij werken samen met regiogemeenten aan een voorstel voor haalbare snelfietsroutes. Dit voorstel houdt ook verband met geconstateerde fietsknelpunten, waar de provincie Noord-Holland naar verwachting in 2018 subsidie voor beschikbaar stelt.
De campagne Hilversum Fietst! is tot 1 juli 2018 voortgezet en daarna geëvalueerd. Het aantal automobilisten dat de overstap maakte naar de fiets viel tegen, maar er waren veel mensen die de app gebruikten. Dat heeft bruikbare data opgeleverd over welke routes veel gefietst worden en waar de knelpunten in het fietsroutenetwerk zitten. Er zijn nog geen snelfietsroutes in de gemeente Hilversum aangelegd. Regio Gooi en Vechtstreek heeft een businesscase opgesteld en voert op dit moment nog aanvullend onderzoek uit naar specifieke tracés, waaronder de snelfietsroute Hilversum-Laren-Blaricum-Huizen.
Realiseren we daarnaast
Realisatie 2017
Ster
‘HOV in ’t Gooi’ realiseren
In 2018 vinden diverse voorbereidende maatregelen en bereikbaarheidsmaatregelen voor HOV in ’t Gooi plaats. In 2017 en 2018 loopt de aanbesteding van de uitvoeringscontracten. Begin 2019 starten de grote werkzaamheden, zoals de werkzaamheden aan de onderdoorgang Oosterengweg, de busbaan en natuurbrug.
In 2018 vinden diverse voorbereidende maatregelen en bereikbaarheidsmaatregelen voor HOV in ’t Gooi plaats. In 2017 en 2018 loopt de aanbesteding van de uitvoeringscontracten. Begin 2019 starten de grote werkzaamheden, zoals de werkzaamheden aan de onderdoorgang Oosterengweg, de busbaan en natuurbrug.
In 2018 hebben diverse voorbereidende maatregelen en bereikbaarheidsmaatregelen voor HOV in ’t Gooi plaatsgevonden. In 2018 is er vertraging opgelopen in de aanbestedingsprocedure van het grootste uitvoeringscontract. Begin 2019 is de opdracht gegund en begin 2020 start de uitvoering van de grote werkzaamheden, zoals de onderdoorgang Oosterengweg, de busbaan en natuurbrug. De aanbesteding van het hoofdcontract van de HOV in ’t Gooi heeft vertraging opgelopen vanwege bezwaren tegen de voorlopige gunning, de daadwerkelijke start van de uitvoering zal daardoor later plaatsvinden dan gepland (was: september 2019). De eindmijlpaal van het project, april 2022 voor de ingebruikname van de busbaan, blijft vooralsnog gehandhaafd.