Sociale stad
De opgave van de stad is om een (tijdelijk) financieel vangnet te bieden aan mensen die dit nodig hebben. Dit vangnet bieden wij door een inkomen te verstrekken wanneer iemand hier recht op heeft en waar nodig aanvullende inkomensondersteuning en/of schuldhulpverlening aan te bieden. Deze opgave richt zich vooral op maatregelen die moeten voorkomen dat mensen in financiële problemen komen. Om het draagvlak voor sociale zekerheid te behouden voor wie dat nodig heeft, voorkomen wij dat mensen misbruik maken van sociale regelingen en bestrijden wij fraude. |
Het maximaliseren van de deelname en bijdrage aan het sociaal leven
Activiteit
Het maximaliseren van de deelname en bijdrage aan het sociaal leven
../Werken/Sociale stad/Activiteit/Het maximaliseren van de deelname en bijdrage aan het sociaal leven
Bedragen × € 1.000
Ambitie P2 . 3.3.4P Het vergroten van bekendheid en bereik van de minimaregelingen
Wij zetten de communicatie over de sociale regelingen voort, met als doel een grotere bekendheid en een beter gebruik. Wij richten ons – naast de inwoners met een uitkering - ook zoveel mogelijk op de inwoners met een laag inkomen die werken. Zelfstandigen met een laag inkomen behoren eveneens tot deze groep. We vergroten de communicatie met de inwoners door: - voorlichtingsbijeenkomsten voor inwoners op wijk- of buurtniveau te organiseren, - sociale partners en vrijwilligersorganisaties te informeren over de mogelijkheden van bijzondere bijstand, regelingen voor inwoners met een laag inkomen en schuldhulpverlening. Dit doen we door middel van folders, website en voorlichting, - een persoonlijke brief over de sociale regelingen te versturen. Minimaal één keer per jaar ontvangen alle bij de gemeente bekende inwoners met een laag inkomen een persoonlijke brief, met een uitnodiging om van de sociale regelingen gebruik te maken, - de informatie op de website en de folders up-to-date te houden. De folders verspreiden wij actief naar maatschappelijke instellingen, huisartspraktijken, buurthuizen en bibliotheken.
Realiseren we concreet
Realisatie 2017
Ster
Het vergroten van bekendheid en bereik van de minimaregelingen
Wij zetten de communicatie over de sociale regelingen voort, met als doel een grotere bekendheid en een beter gebruik. Wij richten ons – naast de inwoners met een uitkering - ook zoveel mogelijk op de inwoners met een laag inkomen die werken. Zelfstandigen met een laag inkomen behoren eveneens tot deze groep. We vergroten de communicatie met de inwoners door: - voorlichtingsbijeenkomsten voor inwoners op wijk- of buurtniveau te organiseren, - sociale partners en vrijwilligersorganisaties te informeren over de mogelijkheden van bijzondere bijstand, regelingen voor inwoners met een laag inkomen en schuldhulpverlening. Dit doen we door middel van folders, website en voorlichting, - een persoonlijke brief over de sociale regelingen te versturen. Minimaal één keer per jaar ontvangen alle bij de gemeente bekende inwoners met een laag inkomen een persoonlijke brief, met een uitnodiging om van de sociale regelingen gebruik te maken, - de informatie op de website en de folders up-to-date te houden. De folders verspreiden wij actief naar maatschappelijke instellingen, huisartspraktijken, buurthuizen en bibliotheken.
Wij hebben in september 2018 onderzoek laten doen naar de effectiviteit van de huidige regelingen voor minima in Hilversum. Uit het onderzoek kwam het volgende naar voren: 1. Net als bij andere gemeenten is de minimapopulatie gegroeid maar tegelijk kent Hilversum, in vergelijking tot andere gemeenten, een hoog bereik van een aantal regelingen. 2. Hilversum heeft een gangbaar pakket aan regelingen De gemeente Hilversum heeft vergeleken met andere gemeenten een gangbaar pakket aan regelingen voor minima. Voor alle doelgroepen zijn er regelingen. De gemeentelijke regelingen zorgen er daarnaast ook voor dat kinderen kunnen meedoen: op school, aan sport en aan cultuur. Tóch blijft er een groep die geen gebruik maakt van deze regelingen. Bekendheid blijft dus een aandachtspunt. 3. Het effect van het landelijke beleid is groter dan lokaal beleid Financieel gezien is de invloed van de gemeente veel kleiner dan van het Rijk. Het gemeentelijk minimabeleid zorgt ervoor dat het vrij besteedbaar bedrag van minimahuishoudens groter wordt. 4. Geen armoedeval wanneer mensen gaan werken Elk huishouden gaat er op vooruit indien men aan het werk gaat. Maar: niet ieder huishoudtype profiteert evenredig van inkomen uit werk omdat voor sommige huishoudtypes meer dan voor andere de landelijke toeslagen en het recht op gemeentelijke regelingen vervallen. Ook hierbij geldt dat het landelijk beleid aanzienlijk grotere effecten heeft dan het lokale beleid. Het college heeft ingestemd met de aanpak om het minimabeleid te herzien. In de herziening is met name aandacht voor de ‘werkende armen’ en zelfstandigen.
Het tegengaan van taalachterstand en laaggeletterdheid
We zetten het lopende programma voort voor het tegengaan van laaggeletterdheid. De focus ligt op het gezin, de arbeidsmarkt en de gezondheidszorg. Het DigiTaalhuis is de verbindende schakel tussen de verschillende aanbieders. We voeren het programma uit met ondersteuning van het landelijke programma ‘Tel mee met Taal’ en in samenwerking met de Stichting Lezen en Schrijven, de regiogemeenten, de Gooise Bibliotheken, maatschappelijke partners en vrijwilligers. We vergroten het aanbod van korte, informele en laagdrempelige cursussen. We maken het mogelijk om cursussen en trainingen te volgen dichtbij huis, bijvoorbeeld in buurtcentra. We bieden formele taalcursussen (met een certificaat of diploma) voor inwoners die dit nodig hebben om weer aan het werk te komen. We blijven vrijwilligers werven en zorgen voor trainingen, ook voor professionals om laaggeletterdheid te herkennen en inwoners adequaat door te verwijzen.
Op het Sociaal Plein zijn taalspreekuren door Stichting Lezen en Schrijven. Zij kunnen doorverwijzen naar taaltrainingen. Voor alle medewerkers binnen het Sociaal Plein met inwonerscontact zijn er workshops en trainingen om laaggeletterdheid te herkennen. Medio september is er een coach gestart van Stichting Lezen en Schrijven om inwoners op het Sociaal Plein te screenen en te verwijzen en om medewerkers verder te ondersteunen.
Het verminderen van de effecten van armoede bij kinderen
We zetten stevig in om de effecten van armoede bij kinderen te verlichten, zodat deze kinderen kansrijker kunnen opgroeien. Hiervoor is een Kindpakket samengesteld. Het Kindpakket maakt tal van activiteiten mogelijk. De uitvoering van het Kindpakket sluit nu nog aan bij de gangbare werkwijze, waarbij het merendeel van de voorzieningen in geld wordt verstrekt. Wij werken er naar toe dat meer voorzieningen in natura worden verstrekt, met als voornaamste doel om nog meer te voorzien in de behoeften van de kinderen zelf. De uitvoering van het huidige pakket wordt gevolgd, geëvalueerd en verder ontwikkeld. Bij de verdere ontwikkeling – net zoals eerder bij de voorbereiding - betrekken we de kinderen om wie het gaat, de scholen en de maatschappelijke instellingen.
Het kindpakket is in 2017 gelanceerd en is een succes. Er is veel gebruik van deze voorziening gemaakt. Ons doel was om 70% van de doelgroep te bereiken. Dit is ook in 2018 ruimschoots gelukt. Met de herziening van het minimabeleid gaan wij kijken of het geheel nog aansluit bij de doelen van het Sociaal Domein.
Het ondersteunen bij schulden met aandacht voor voor- en nazorg
We ondersteunen de aanpak van schulden in een zo vroeg mogelijk stadium. Schulden staan vaak niet alleen; meestal is er sprake van meer problemen. We zetten in op preventieve activiteiten (voorlichting, bewustwording en vroege signalering). Dit doen we vooral door voorlichtingsbijeenkomsten dicht bij huis te organiseren. Maatschappelijke partners in onder andere de zorgnetwerken kunnen een grote rol spelen bij preventie, door schuldenproblematiek tijdig te herkennen en actief te verwijzen met een warme overdracht naar het Sociaal Plein. Wij zorgen ervoor dat alle partners goed op de hoogte zijn van de mogelijkheden van schuldhulpverlening en maken waar mogelijk afspraken over het vroeg signaleren van betalingsachterstanden. We zetten ook in op grote aandacht voor schulden bij alle contacten tussen inwoner en het Sociaal Plein. Als er sprake is van schulden, bieden we passende ondersteuning, van licht (hulp bij thuisadministratie, schuldhulpmaatje) naar zwaar (een wettelijk schuldsaneringstraject).
Kijkend naar de tekst van de doelstelling zouden we op koers liggen. Veel van de activiteiten zijn uitgevoerd en iedereen die zich gemeld heeft bij de gemeente met schulden is geholpen. In 2018 zijn naast de reguliere activiteiten de voorbereidingen voor vroegsignalering gedaan, zijn er preventielessen op het MBO-college aangeboden (20) en zijn de voorbereidingen voor een nieuw beleidsplan in gang gezet. Daarnaast hebben we er in 2018 voor gekozen de intake van de schuldhulp in de eigen organisatie onder te brengen waar deze voorheen extern belegd was. Echter, op dit moment werkt Hilversum nog met als uitgangspunt het beleidsplan 2012-2016. In 2019 wordt een nieuw beleidsplan vastgesteld door de raad. Vanwege het onderbrengen van de intake in de eigen organisatie hebben we onderzoek laten doen naar de stand van zaken van onze schuldhulpverlening. Aanbevelingen en conclusies uit het onderzoek alsmede nieuwe wetenschappelijke inzichten over schuldhulpverlening en wat schulden doen met mensen worden meegenomen in het beleidsplan en het bijbehorende plan van aanpak. Dit is de reden dat we de voortgang in 2018 op "niet op koers" zetten.
Realiseren we daarnaast
Realisatie 2017
Ster