Financiële huishouding
De verantwoordelijkheden van de gemeente zijn in de afgelopen periode flink toegenomen. De verhoging van de rijksuitkeringen bleef daarbij achter. Toch willen we blijven investeren in de stad en maken daarvoor nieuwe plannen. Al deze ontwikkelingen wil Hilversum niet betalen uit belastingverhogingen. Noch willen wij de kosten ervan doorschuiven naar volgende generaties. De plannen van nu moeten door de inwoners van nu worden betaald. Dat betekent dat we onze financiële middelen zorgvuldig moeten inzetten en grip op de geldstromen moeten houden. Om dit zo goed mogelijk te kunnen doen is vanaf 1 januari 2018 een nieuwe financiële verordening van kracht die twee belangrijke doelen heeft: ‘sturing’ en een ‘onbelaste’ toekomst’. Deze doelen hebben we vertaald naar vier belangrijke principes: transparantie, toekomstbestendigheid, eenvoud en voorzichtigheid. Deze principes zijn de leidraad geweest voor de nieuwe financiële regels. |
Inkomsten en uitgaven in evenwicht en een gezonde verhouding tussen inkomsten, bezit en schulden
Activiteit
Inkomsten en uitgaven in evenwicht en een gezonde verhouding tussen inkomsten, bezit en schulden
../Financiën en grondexploitaties/Financiële huishouding/Activiteit/Inkomsten en uitgaven in evenwicht en een gezonde verhouding tussen inkomsten, bezit en schulden
Bedragen × € 1.000
Ambitie P1 . 5.1.1P De houdbaarheidsopgave "Draagvlak en daadkracht" invoeren
De houdbaarheidsopgave van € 6 miljoen die aan het begin van de lopende collegeperiode is ingezet loopt nog door tot 2019 en bestaat - na het schrappen in de kadernota 2017 van de resterende stelpost bezuiniging formatie - uit taakstellingen op inhuur, inkoop en hervorming welzijn. De taakstellingen voor de jaren 2018 en 2019 zijn verwerkt in deze begroting. Wij blijven de invulling ervan gedurende het jaar volgen vanuit het belang van een gezonde financiële huishouding.
Realiseren we concreet
Realisatie 2017
Ster
De houdbaarheidsopgave "Draagvlak en daadkracht" invoeren
De houdbaarheidsopgave van € 6 miljoen die aan het begin van de lopende collegeperiode is ingezet loopt nog door tot 2019 en bestaat - na het schrappen in de kadernota 2017 van de resterende stelpost bezuiniging formatie - uit taakstellingen op inhuur, inkoop en hervorming welzijn. De taakstellingen voor de jaren 2018 en 2019 zijn verwerkt in deze begroting. Wij blijven de invulling ervan gedurende het jaar volgen vanuit het belang van een gezonde financiële huishouding.
De houdbaarheidsopgave van € 6 miljoen, die aan het begin van de vorige collegeperiode is ingezet, loopt nog door tot 2019 en verder en bestaat - na het schrappen in de begroting 2018 van de resterende stelpost bezuiniging formatie - alleen nog uit de taakstelling op inkoop. De initiële taakstellingen van € 420.000 voor 2017 en € 590.000 voor 2018 zijn door middel van voordelige aanbestedingen gerealiseerd. Vanuit de Kadernota 2018 is vanaf 2018 een aanvullende taakstelling opgenomen van € 300.000 (dus bovenop de initiële taakstelling van de houdbaarheidsopgave). Deze aanvullende taakstelling moet nog grotendeels worden gerealiseerd, waardoor de stelpost in de begroting 2018 € -293.000 bedroeg en vanaf 2019 € -260.000 bedraagt. Door voordelige aanbestedingen is het in 2018 gelukt een bezuiniging van € 92.000 te realiseren. Per RIB 2018-53 hebben wij u al geïnformeerd dat het restant van € 168.000 voor 2018 niet gerealiseerd ging worden. Bij de 2e Tussenrapportage 2018 (raad december 2018) is besloten dit bedrag ten laste van het begrotingssaldo 2018 te brengen. In de analyse van de jaarrekening 2018 is er daarom geen verschil te verklaren.
De nieuwe financiële spelregels invoeren
In 2017 is de nieuwe financiële verordening vastgesteld. Deze wordt op 1 januari 2018 van kracht. Met deze verordening maken we de zogenaamde ‘beukennotengedachte’ onderdeel van het financiële beleid en introduceren we regels om de financiële grip te vergroten en minder kosten naar de toekomst door te schuiven. In 2018 gaan we ervoor zorgen dat de nieuwe regels in de organisatie verankerd worden en dat iedereen er naar gaat handelen.
De uitvoeringsregels zijn in april 2018 vastgesteld, en in het Collegevoorstel is over de verdere invoering het volgende afgesproken: Met het vaststellen van de verordening door de raad en het uitvoeringsbeleid door het college is het project Financieel Beleid nog niet klaar. De budgethoudersregeling moet nog geactualiseerd worden en er moeten nog enkele werkinstructies (treasury, doorbelasten van kosten, etc.) en financiële processen (begrotingsproces, etc.) uitgeschreven worden. De meeste capaciteit zal echter uitgaan naar de invoering, borging en evaluatie van het nieuwe financieel beleid. Met de invoering is gestart omdat we al per 1 januari 2018 een nieuwe verordening hebben. Borging moet plaatsvinden via de bestaande interne control lijnen (business control en verbijzonderde interne controle) en vraagt een doorontwikkeling van deze rollen. Voor de borging hebben we in 2018 een standaard cursus gemeentefinanciën voor non-financials georganiseerd voor bestaand, nieuw personeel en ook voor de raad. Met de raad is afgesproken dat er een evaluatie komt van het financiële beleid (verwachting eind 2019). Het vervolg van het project Financieel Beleid vraagt dan ook capaciteit, deels bestaande capaciteiten en deels ook aanvullende capaciteit.
Realiseren we daarnaast
Realisatie 2017
Ster