Levendige stad
Sport
Bewoners die actief zijn, hebben minder gezondheidsklachten en zijn minder eenzaam; hier heeft de stad baat bij. Het is daarom belangrijk dat er voldoende mogelijkheden zijn om te sporten en te recreëren. Hilversum blijft daarom investeren in de benodigde fysieke voorzieningen, zoals sportvelden, speelplekken en parken. Om het niveau van sportfaciliteiten te verhogen, is creativiteit nodig en werken sportorganisaties steeds vaker samen. Vitale sportverenigingen zijn van groot belang. De gemeente versterkt en ondersteunt de verenigingen. Steeds meer faciliteiten worden opengesteld voor buurten, zoals bijvoorbeeld de Cruyff courts. We zetten in op het verder versterken en het verbinden van sport en sociaal-domein. Grote sportevenementen vormen een belangrijke impuls voor het beleven van sport & het beleven van Hilversum als de levendige stad.
Evenementen
Evenementen dragen bij aan de identiteit en het profiel van de stad, zeker als ze gericht zijn op de media, zoals de Dutch Media Week en Live 2000. Maar ook evenementen als Hilversum Alive, de kermis en volksfeesten als Koningsdag zijn zowel vanuit maatschappelijk als economisch perspectief van belang. De opgaven voor de gemeente is om aantrekkelijke evenementen mede te stimuleren, voor Hilversummers en voor bezoekers uit de regio of van daarbuiten.
Cultuur
Cultuur vergroot de levendigheid in de stad en versterkt de identiteit van Hilversum als stad van media, muziek en architectuur. In Hilversum kan iedereen genieten van- en deelnemen aan- cultuur: als publiek, als vrijwilliger, als amateur of als professional. Hiervoor zijn goede voorzieningen aanwezig met sterke professionele organisaties. De gemeente heeft de opgave om een aantrekkelijke en afwisselende cultuur programma's op te stellen met ruimte voor grote namen en voor nieuw talent. De gemeente stimuleert cultuurparticipatie en cultuureducatie door amateurkunst en educatie in het primair onderwijs te ondersteunen. Verder beschikt Hilversum over enkele unieke cultuurarchieven die wij koesteren. De gemeentelijke middelen voor cultuur worden steeds flexibeler en programmatischer ingezet.
Het stimuleren van cultureel klimaat met accent op media, muziek en architectuur
Activiteit
Het stimuleren van cultureel klimaat met accent op media, muziek en architectuur
../Wonen en leven/Levendige stad/Activiteit/Het stimuleren van cultureel klimaat met accent op media, muziek en architectuur
Bedragen × € 1.000
Ambitie P7 . 1.2.5P Het versterken van Dudok Architectuur Centrum
In 2015 is het Dudok Architectuur Centrum (DAC) opgericht. Het DAC heeft laten zien dat zij in staat is een groot aantal verschillende activiteiten te ontwikkelen. Het DAC draagt bij aan de bekendheid van architectuur in Hilversum en aan het debat over de gebouwde leefomgeving. Tegelijkertijd is zichtbaar geworden dat voor het versterken van het programma en het verder professionaliseren het aantrekken van externe fondsen noodzakelijk is. Voor het professionaliseren van DAC zijn in de begroting 2018 structureel extra middelen vrijgemaakt.
Realiseren we concreet
Realisatie 2017
Ster
Het versterken en ondersteunen van de amateurkunst
Hilversum kent een groot aantal actieve amateurkunstverenigingen. Een aantal verenigingen presteren zelfs op een zeer hoog kwalitatief niveau. De gemeente maakt middelen in de cultuurbegroting vrij om de Hilversumse amateurkunst te versterken. Dit is in de cultuurnota Metrum vastgesteld. De gemeente ondersteunt daarmee op adequate wijze amateurkunstverenigingen. De gemeente neemt de amateurkunstverenigingen onder meer mee in subsidieaanvragen. Daarnaast richt de gemeente zich op het versterken van de onderlinge samenwerking tussen de amateurkunstverenigingen door het organiseren van ontmoetingen en de organisatie van IkToon.
In Hilversum is in 2018 met diverse evenementen en workshops aandacht geweest voor amateurkunst, waaronder Iktoon. Deze lijn, meer aandacht voor en het stimuleren van het amateurveld, zet zich voort in de volgende jaren.
Het stimuleren van de deelname aan het landelijk programma cultuureducatie met de focus op primair onderwijs
Wij zetten het landelijke programma Cultuureducatie met Kwaliteit voort. Als Hilversum zetten wij actief in op het verder verankeren van cultuureducatie als onderdeel van het lesprogramma van de Hilversumse basisscholen. De gemeente werkt daaraan via de convenanten “ambitieuze scholen” en door extra lokale middelen ter beschikking te stellen. Vanuit de speerpunten van de cultuurnota Metrum richt de gemeente zich op doorlopende leerlijnen architectuur, muziek en media. Daarnaast biedt de gemeente vanaf dit jaar het programma cultuureducatie met kwaliteit regionaal aan met een regionale coördinator en een regionaal begeleidingsprogramma via Plein C. Het Hilversumse aanbod dat in de vorige CMK periode 2013-2016 is ontwikkeld, wordt in de regio aangeboden. Voor zowel Hilversum als de regio geldt dat cultuureducatie wordt gestimuleerd, verdiept en uitgebreid door deze samenwerking tussen het onderwijs en culturele organisaties.
De regionale coördinatie van het landelijke CMK programma is onvoldoende van de grond gekomen. De organisatie bij regio G&V heeft achterstand opgelopen en de dialoog tussen scholen en culturele aanbieders is nog niet tot stand gekomen. In het vierde kwartaal van 2018 heeft Hilversum een nieuwe lokale regeling geïntroduceerd voor het komende jaar (o.a. intensivering inkoopbudget t.b.v. scholen) en is besloten om een onderzoek naar drie cultuureducatieclusters (muziek, architectuur en media) in gang te zetten in het nieuwe jaar. Na een advies van de Cultuurraad in december jl. is dit proces begin 2019 met de stakeholders in gang gezet.
Het uitvoeren van de citymarketingstrategie (fysiek en virtueel)
De citymarketingorganisatie gaat in 2018 de promotiecampagnes intensiveren, bedrijven aantrekken en partnerschappen opbouwen. De organisatie zet in op zoveel mogelijk activiteiten en evenementen, die bijdragen aan het mediaprofiel van Hilversum. De organisatie is actief betrokken bij het ontwikkelen van de Media Mile, en de redactie voor de content die via de Media Mile en hotspots voor mediacultuur wordt getoond in de stad.
De stichting Hilversum Marketing is begin 2018 opgericht. Na een aantal maanden die in het tekenen stonden van de opstart heeft de Stichting Hilversum Marketing haar positie bepaald en eerste resultaten laten zien. Het jaar is afgesloten met een succesvolle werving van een vaste directeur bestuurder.
Media
Het versterken van de Kerkbrink als hotspot voor mediacultuur
In 2018 wordt het culturele programma op de Kerkbrink versterkt. Met name Museum Hilversum, Bibliotheek Hilversum en Beeld en Geluid zijn hierbij betrokken, zowel in panden rondom het plein als op het plein in de buitenruimte. De redactie die in 2017 is opgestart maakt een jaarplanning die goed is afgestemd met de marketingorganisatie, aansluit op de Media Mile en aandacht heeft voor media-educatie. Te denken valt aan: evenementen, projecties op gevels, tentoonstellingen, workshops, debatten en kleinschalige pop-up activiteiten.
In 2018 is er veel toenadering geweest tussen de deelnemende en belanghebbende organisaties, waarbij de gemeente een rol als verbinder heeft opgepakt om partijen dichter tot bij elkaar te brengen. Partijen hebben een visie opgesteld en verkenning gedaan. Aankomend jaar volgt een nadere uitwerking in een breed maatschappelijk-economisch perspectief.
Media
Realiseren we daarnaast
Realisatie 2017
Ster
Het versterken van Dudok Architectuur Centrum
In 2015 is het Dudok Architectuur Centrum (DAC) opgericht. Het DAC heeft laten zien dat zij in staat is een groot aantal verschillende activiteiten te ontwikkelen. Het DAC draagt bij aan de bekendheid van architectuur in Hilversum en aan het debat over de gebouwde leefomgeving. Tegelijkertijd is zichtbaar geworden dat voor het versterken van het programma en het verder professionaliseren het aantrekken van externe fondsen noodzakelijk is. Voor het professionaliseren van DAC zijn in de begroting 2018 structureel extra middelen vrijgemaakt.
In 2015 is het Dudok Architectuur Centrum (DAC) opgericht. Het DAC heeft laten zien dat zij in staat is een groot aantal verschillende activiteiten te ontwikkelen. Het DAC draagt bij aan de bekendheid van architectuur in Hilversum en aan het debat over de gebouwde leefomgeving. Tegelijkertijd is zichtbaar geworden dat voor het versterken van het programma en het verder professionaliseren het aantrekken van externe fondsen noodzakelijk is. Voor het professionaliseren van DAC zijn in de begroting 2018 structureel extra middelen vrijgemaakt.
Het DAC is met de nieuw aangetreden directeur volop in beweging om de doelen te behalen zoals vastgesteld zijn de subsidiebeschikking. Daarvoor is er veelvuldige afstemming, met name met de gemeente over cultuur en cultureel erfgoed. In het afgelopen jaar werden actuele ruimtelijke onderwerpen geagendeerd in diverse tentoonstellingen, stadsgesprekken, lezingen, educatieve programma’s en debatten. Ze zetten ons aan het denken over onze relatie met het landschap, over de zorg die Zonnestraal bood en over hoe verlichting een bijdrage kan leveren aan een fijn leefklimaat. De vraag die DAC op lokaal, regionaal en landelijk niveau stelt: hoe stimuleren we de ruimtelijke kwaliteit van straks en hoe dragen we bij aan het erfgoed van morgen? De bezoekersaantallen voor de rondleidingen zijn met 10% gestegen.
Het ondersteunen en toegankelijk maken van collecties en archieven
We stimuleren dat archieven en collecties hun documenten toegankelijk(er) en zichtbaar(der) maken, door projecten actief te ondersteunen, bijvoorbeeld bij het Muziekcentrum van de Omroep en Grafisch Atelier. Het (online) publiek kan persoonlijk bijdragen aan het verrijken van archieven en bijzondere collecties in Hilversum. De gemeente onderzoekt op welke wijze een samenwerking of fusie met het streekarchief de bekendheid en toegankelijkheid van de gearchiveerde documenten kan verbeteren.
We stimuleren dat archieven en collecties hun documenten toegankelijk(er) en zichtbaar(der) maken, door projecten actief te ondersteunen, bijvoorbeeld bij het Muziekcentrum van de Omroep en Grafisch Atelier. Het (online) publiek kan persoonlijk bijdragen aan het verrijken van archieven en bijzondere collecties in Hilversum. De gemeente onderzoekt op welke wijze een samenwerking of fusie met het streekarchief de bekendheid en toegankelijkheid van de gearchiveerde documenten kan verbeteren.
De nadruk heeft in 2018 gelegen op het beheren van de collectie. Enige aanzetten en tastbaar resultaat is er geboekt met externe partners om onderdelen van de collectie tentoon te stellen (o.a. het Rozenservies). Deze lijn zal in 2019 voortgezet worden met, waar mogelijk, extra impulsen om de collectie zichtbaar(der) te maken.
Het culturele programma zichtbaar maken
We bevorderen de bekendheid en onderlinge afstemming van het culturele programma. Dit gebeurt door de gezamenlijke promotie mogelijk te maken en hierbij de aansluiting te zoeken bij de Media Mile en de citymarketingorganisatie. Wij verkennen de kansen voor en behoefte aan een stadsprogrammeur. Het samenwerken met culturele instellingen en het ondersteunen van de culturele instellingen is hierbij een vanzelfsprekende voorwaarde.
We bevorderen de bekendheid en onderlinge afstemming van het culturele programma. Dit gebeurt door de gezamenlijke promotie mogelijk te maken en hierbij de aansluiting te zoeken bij de Media Mile en de citymarketingorganisatie. Wij verkennen de kansen voor en behoefte aan een stadsprogrammeur. Het samenwerken met culturele instellingen en het ondersteunen van de culturele instellingen is hierbij een vanzelfsprekende voorwaarde.
Hilversum Marketing heeft de Uitagenda gerealiseerd. Deze is op vele plaatsen fysiek beschikbaar en ook te vinden op de website LiveHilversum. Daarbij wordt met veel instanties steeds intensiever samengewerkt. Een goed voorbeeld was in december Live2000 waarbij De Vorstin voor de programmering zorgde en Hilversum Marketing het evenement coördineerde. Deze samenwerking leidde tot een hoger bezoekersaantal dan op voorhand verondersteld werd.
Media
Bewegen stimuleren met goede faciliteiten, attractieve programma’s en actieve communicatie
Activiteit
Bewegen stimuleren met goede faciliteiten, attractieve programma’s en actieve communicatie
../Wonen en leven/Levendige stad/Activiteit/Bewegen stimuleren met goede faciliteiten, attractieve programma’s en actieve communicatie
Bedragen × € 1.000
Ambitie P2 . 1.2.4P Het actief ondersteunen en vitaliseren van sportverenigingen
Sportverenigingen met een sterke organisatiekracht met een open karakter zijn belangrijk voor Hilversum. Deze verenigingen zijn in staat om een meerwaarde te leveren voor de stad. De open sportclub verbindt de Hilversumse samenleving. Tegelijkertijd is de druk op (besturen van) sportverenigingen groot en hebben zij vaak moeite met het werven en behouden van voldoende actieve vrijwilligers. De gemeente kan verenigingen ondersteunen, bijvoorbeeld via scholing om het aantal actieve vrijwilligers te laten groeien. Kortom: in overleg met de sportverenigingen zetten wij, samen met andere partners, in op het ondersteunen van de sportverenigingen. Een andere vorm van mogelijke ondersteuning kan de inzet van een sportparkmanager zijn.
Realiseren we concreet
Realisatie 2017
Ster
Het actief ondersteunen en vitaliseren van sportverenigingen
Sportverenigingen met een sterke organisatiekracht met een open karakter zijn belangrijk voor Hilversum. Deze verenigingen zijn in staat om een meerwaarde te leveren voor de stad. De open sportclub verbindt de Hilversumse samenleving. Tegelijkertijd is de druk op (besturen van) sportverenigingen groot en hebben zij vaak moeite met het werven en behouden van voldoende actieve vrijwilligers. De gemeente kan verenigingen ondersteunen, bijvoorbeeld via scholing om het aantal actieve vrijwilligers te laten groeien. Kortom: in overleg met de sportverenigingen zetten wij, samen met andere partners, in op het ondersteunen van de sportverenigingen. Een andere vorm van mogelijke ondersteuning kan de inzet van een sportparkmanager zijn.
Vanaf het laatste kwartaal 2018 is formatie beschikbaar gekomen om invulling te geven aan de start van de uitwerking van dit thema. Tevens heeft het sluiten van het landelijke sportakkoord in de zomer van 2018 en de nog uit te werken deelakkoorden met landelijke regelingen in het tweede kwartaal van 2019 invloed op de te nemen stappen. In november 2018 heeft tijdens Sportontmoeting Hilversum het thema Sportakkoord centraal gestaan. In 2018 is actief contact onderhouden met de sportverenigingen zoals bij het sportoverleg. Verder zijn er voor de sportverenigingen bijeenkomsten georganiseerd in het kader van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) en de BTW wijzigingen voor sportclubs.
Het stimuleren van sportevenementen
De gemeente ondersteunt sportevenementen. Evenementen kunnen voor subsidie in aanmerking komen. In de begroting van 2018 is hiervoor extra geld vrijgemaakt. Grote en (inter)nationale sportevenementen nemen een bijzondere plaats in, omdat de uitstraling hiervan groot is en zowel aan een sportief klimaat als aan een levendige stad bijdraagt. Wij denken hierbij onder andere aan: het atletiekevenement “Hilversum City Run” en het tennisevenement “ Melkhuisje Masters”. Eenmalige evenementen zijn ook van harte welkom in Hilversum. Zo vindt het schaakevenement “Tata Chess on Tour 2018” in Hilversum plaats.
In 2018 zijn er meerdere evenementen geweest, zoals Tata Chess, de Hilversum City run, Melkhuisje Masters en het Goois Straathockeytoernooi (met specifiek aandacht voor G-sporters). De doelen 2018 zijn daarmee succesvol gerealiseerd.
Realiseren we daarnaast
Realisatie 2017
Ster
Binnensportaccommodaties aanbesteden
In 2018 besteden wij de binnensportaccommodaties opnieuw aan. Deze keer nemen wij zowel het zwembad als de sporthallen in een aanbestedingsprocedure mee.
In 2018 besteden wij de binnensportaccommodaties opnieuw aan. Deze keer nemen wij zowel het zwembad als de sporthallen in een aanbestedingsprocedure mee.
In verband met onzekerheid over de toekomst van het zwembad, is de aanbesteding 2 jaar uitgesteld. De lopende exploitatiecontracten zijn in samenwerking met team Inkoop met 2 jaar verlengd.
Sport en Buurt ontmoetingen ondersteunen
Naast de georganiseerde sport is het sporten en ontmoeten in de wijk van grote waarde. Al een aantal jaren wordt dit ondersteund door de actieve buurtsportcoaches. Komend jaar wil de gemeente daarnaast inzetten op het verder verbinden van sport en sociaal domein. Er is ruimte voor het ondersteunen van buurtinitiatieven op het gebied van sport. De gemeente wil samen met de buurten en/of scholen buurtsportspelen tot stand brengen. De gemeente heeft hierin de rol van ondersteuner en facilitator van initiatieven vanuit scholen, buurten of sportclubs. Deze activiteiten kunnen in de buurt plaatsvinden, of de buurt wordt uitgenodigd bij de sportvereniging.
Naast de georganiseerde sport is het sporten en ontmoeten in de wijk van grote waarde. Al een aantal jaren wordt dit ondersteund door de actieve buurtsportcoaches. Komend jaar wil de gemeente daarnaast inzetten op het verder verbinden van sport en sociaal domein. Er is ruimte voor het ondersteunen van buurtinitiatieven op het gebied van sport. De gemeente wil samen met de buurten en/of scholen buurtsportspelen tot stand brengen. De gemeente heeft hierin de rol van ondersteuner en facilitator van initiatieven vanuit scholen, buurten of sportclubs. Deze activiteiten kunnen in de buurt plaatsvinden, of de buurt wordt uitgenodigd bij de sportvereniging.
De voortgang op deze taak loopt conform planning. Er wordt vanuit het beleidsveld sport en bewegen samengewerkt met maatschappelijke partners en met de buurtcoördinatoren.
Buurten