Mooie stad
De gemeente Hilversum werkt verder aan een prachtige, compacte stad in het groen. De ambitie is dat de stad bestaat uit een hoog kwaliteitsniveau van woningen, buurten en een prettige openbare ruimte. Onze opgave staat in de traditie van Dudok. Dat betekent allereerst sterke buurten. Niet alleen sociaal, maar ook fysiek aantrekkelijk met parken, pleinen en straten van uitstekende kwaliteit en kwalitatief goede woningen in alle segmenten. De opgave is dat wij ons cultureel erfgoed (onze grote én kleine monumenten) goed gebruiken en bijzondere plekken in de stad tot hun recht laten komen. Wij zien dat het inwoneraantal in Hilversum langzaam groeit. Dat is goed voor de economische dynamiek in de stad en vraagt om duidelijke keuzes, omdat Hilversum nauwelijks kan uitbreiden. Dit betekent een goede balans behouden in de ruimte voor wonen en de ruimte voor werken. We ondersteunen eigenaren bij het herbestemmen van monumentale panden. Aansprekende voorbeelden hiervan zijn de Clemenskerk, Hoorneboeg, Meddens en het St. Aloysius College. Het Hilversumse Restauratiefonds is opgericht, dit revolverende fonds is succesvol en willen we versterken en verder laten groeien. Binnen de stad was er in 2018 volop aandacht voor het complex Zonnestraal. Het streven was dit unieke gebouw in zijn groene omgeving op de werelderfgoedlijst van Unesco te krijgen. Ondanks dat dit niet is gelukt blijven we de verschillende betekenislagen en actualiteitswaarde van het icoon Zonnestraal uitdragen, hierdoor verzilveren we het toeristisch en economische spin- off effect voor Hilversum en het cultureel erfgoed. |
Verbonden partij(en) op dit thema: OFGV |
Het vitaliseren van erfgoed gericht op behoud en (hernieuwd) gebruik
Activiteit
Het vitaliseren van erfgoed gericht op behoud en (hernieuwd) gebruik
../Wonen en leven/Mooie stad/Activiteit/Het vitaliseren van erfgoed gericht op behoud en (hernieuwd) gebruik
Bedragen × € 1.000
Ambitie P4 . 1.1.2P Ondersteunen rondom het herbestemmen van monumenten
Soms is het veranderen van de functie van een monument noodzakelijk om monumentale gebouwen in stand te houden. De gemeente ondersteunt eigenaren en initiatiefnemers actief bij het herbestemmen van monumenten, zodat deze op een financieel duurzame wijze behouden blijven voor de stad. Monumenten maken zo actief deel uit van onze leefomgeving.
Realiseren we concreet
Realisatie 2017
Ster
Het bevorderen en oprichten van het stadsherstel
Een Hilversumse stadsherstel organisatie draagt bij aan het behouden, (her)gebruiken en exploiteren van monumenten. De gemeente bevordert particuliere initiatieven die leiden tot een vorm van stadsherstel. Het initiatief ligt bij “Hilversum, Pas Op!” en mogelijk bij andere (Hilversumse) partijen. De activiteiten van de gemeente richten zich op ambtelijke ondersteuning (kennis).
Het initiatief heeft nog niet geleid tot een plan van aanpak en samenwerking met een ander Stadsherstel. Met de belanghebbende erfgoedverenigingen worden constructieve gesprekken gevoerd en ambtelijk is een gezamenlijke 'erfgoedtafel' in voorbereiding. Een overleg dat in 2019 zal starten met belanghebbende partijen. Het voornaamste doel is om te komen tot afstemming, gezamenlijk belang en samenwerking. Stadsherstel is in het kader van de ‘Erfgoedgesprekken’ genoemd door Hilversum Pas Op!.
Wonen
Het nomineren van Zonnestraal als Unesco Werelderfgoed
De Gemeente laat Zonnestraal officieel voordragen als Unesco werelderfgoed. Hiertoe gaan we zorgen dat het tussentijdse nominatiedossier gereed komt in 2017. In 2018 legt de gemeente dit dossier voor aan de expertgroep Beoordeling Werelderfgoednominaties. Na een positieve beoordeling (en de officiële Nederlandse voordracht van Zonnestraal tot Werelderfgoed) werken we vanaf 2018 aan het definitieve nominatiedossier en het managementdossier. Zonnestraal als monument van licht en lucht is gelegen in een extreem gelaagd landschap dat onderdeel uitmaakt van het Geopark. De ambities van de werelderfgoedstatussen van Zonnestraal en Geopark sluiten op elkaar aan en versterken elkaar.
Zonnestraal is een Rijksmonument van iconische waarde (bron RCE: vergelijkbaar met het Paleis op de Dam en het Vredespaleis) en van grote waarde voor Hilversum. De Minister heeft het advies overgenomen Zonnestraal niet te nomineren voor Unesco. Dat doet niet af aan de waarde van het Rijksmonument. Zo wordt aangevangen met de duurzame restauratie van het Dresselhuys Paviljoen. Daarnaast heeft Zonnestraal een actuele economische en toeristische waarde voor Hilversum en past het ook goed in de huidige tijd hoe we aankijken tegen 'healing environment'.
Wonen
Realiseren we daarnaast
Realisatie 2017
Ster
Ondersteunen rondom het herbestemmen van monumenten
Soms is het veranderen van de functie van een monument noodzakelijk om monumentale gebouwen in stand te houden. De gemeente ondersteunt eigenaren en initiatiefnemers actief bij het herbestemmen van monumenten, zodat deze op een financieel duurzame wijze behouden blijven voor de stad. Monumenten maken zo actief deel uit van onze leefomgeving.
Soms is het veranderen van de functie van een monument noodzakelijk om monumentale gebouwen in stand te houden. De gemeente ondersteunt eigenaren en initiatiefnemers actief bij het herbestemmen van monumenten, zodat deze op een financieel duurzame wijze behouden blijven voor de stad. Monumenten maken zo actief deel uit van onze leefomgeving.
In 2018 zijn veel monumenten in Hilversum getransformeerd en verduurzaamd. Vele monumenten hebben een nieuwe bestemming gekregen. Aansprekende voorbeelden zijn Mout, Hoorneboeg, Meddens, het St. Aloysius College en de Clemenskerk. Dat vergt een open houding van ons als gemeente en actief mee te denken in oplossingen, mogelijkheden en de verbinding met andere belanghebbenden zoals erfgoedverenigingen en buurtbewoners.
Nieuwe notitie cultureel erfgoed vaststellen
Binnen het Cultureel Erfgoed zijn belangrijke resultaten geboekt in de afgelopen jaren. In een notitie cultureel erfgoed geeft de gemeente een overzicht rondom de resultaten en plannen voor het cultureel erfgoed van de stad. Een voorbeeld van één van de resultaten is het instellen van een Hilversums Restauratie Fonds. Het beleid geeft verder inzicht in nieuwe en bestaande opgaven op het gebied van cultureel erfgoed. Een voorbeeld hiervan is het duurzaam gebruik van monumenten in de stad.
Binnen het Cultureel Erfgoed zijn belangrijke resultaten geboekt in de afgelopen jaren. In een notitie cultureel erfgoed geeft de gemeente een overzicht rondom de resultaten en plannen voor het cultureel erfgoed van de stad. Een voorbeeld van één van de resultaten is het instellen van een Hilversums Restauratie Fonds. Het beleid geeft verder inzicht in nieuwe en bestaande opgaven op het gebied van cultureel erfgoed. Een voorbeeld hiervan is het duurzaam gebruik van monumenten in de stad.
Hilversum is actief met haar cultureel erfgoed en de bijzondere positie als stad met vele jonge monumenten. Er zijn mooie voorbeelden van transformaties en van verduurzaming van monumenten. In 2018 is een visie op het Raadhuis gepresenteerd, waarin omgang met het Raadhuis en verduurzaming centraal staan. Het benoemen van ruim 60 gemeentelijke monumenten in het centrum is bijna voltooid. Met het initiëren van ‘erfgoedgesprekken’ willen inzetten op versterking van de onderlinge samenwerking tussen de erfgoedverenigingen.
Het versterken van buurten door gevarieerde hoogwaardige woonmilieus
Activiteit
Het versterken van buurten door gevarieerde hoogwaardige woonmilieus
../Wonen en leven/Mooie stad/Activiteit/Het versterken van buurten door gevarieerde hoogwaardige woonmilieus
Bedragen × € 1.000
Ambitie P3 . 1.1.1P Een samenwerkingsverband vaststellen voor Crailo
De gemeente Hilversum is samen met de gemeenten Laren en Gooise Meren verantwoordelijk voor het ontwikkelen van Crailo. In 2018 maken de gemeenten de verdere concrete plannen voor Crailo. In deze plannen komt er aandacht voor onder andere de verhouding van werken en wonen en ruimtelijke kwaliteit. De gemeenten stellen een samenwerkingsverband (samenwerkingsovereenkomst) hiervoor vast.
Realiseren we concreet
Realisatie 2017
Ster
Een samenwerkingsverband vaststellen voor Crailo
De gemeente Hilversum is samen met de gemeenten Laren en Gooise Meren verantwoordelijk voor het ontwikkelen van Crailo. In 2018 maken de gemeenten de verdere concrete plannen voor Crailo. In deze plannen komt er aandacht voor onder andere de verhouding van werken en wonen en ruimtelijke kwaliteit. De gemeenten stellen een samenwerkingsverband (samenwerkingsovereenkomst) hiervoor vast.
De gemeenten Hilversum, Laren en Gooise Meren hebben op 19 december 2017 besloten tot het aangaan van een Samenwerkingsovereenkomst Gebiedsontwikkeling Crailo waarna op 1 mei 2018 GEM Crailo BV is opgericht. Hilversum en Gooise Meren nemen hierin deel voor ieder 45%, Laren voor 10%. In 2017 heeft de gemeente Gooise Meren de rol van procuratiehouder vervuld, in 2018 verzorgde Hilversum het procuraat. In 2019 voorziet GEM Crailo BV door middel van externe financiering in de eigen financieringsbehoefte. De intergemeentelijke grondexploitatie wordt gevoerd door GEM Crailo BV.
Voorbereidingen treffen voor het Omgevingsplan
De planning is dat het Rijk in de tweede helft van 2018 de Algemene Maatregelen van Bestuur (AmvB’s) onder de Omgevingswet vaststelt. Dat is een grote stap op weg naar het moment waarop de organisatie actief aan de slag kan met het maken van het Omgevingsplan. De Invoeringswet Omgevingswet moet nog meer duidelijkheid geven over de inhoud van het Omgevingsplan. Die wet wordt in 2018/2019 door het Parlement behandeld. In de tweede helft van 2018 stellen wij een Plan van Aanpak op hoe wij dit ter hand gaan nemen. Wij nemen de uitgangspunten van de Omgevingsvisie (en de regionale visie/bouwstenen) mee in het proces van de totstandkoming van één Omgevingsplan. Belangrijk in 2018 is het (onderzoek naar) experimenteren met wet- en regelgeving. Dit doen we door pilots uit te voeren.
Pas op 28 oktober 2018 is door de rijksoverheid het ontwerp-invoeringsbesluit Omgevingswet ter consultatie gepubliceerd. Een belangrijk onderdeel hiervan is de zogenoemde bruidsschat die bij het inwerkingtreding van de Omgevingswet hoort. De 'bruidsschat' bestaat uit de bestaande regels die worden overgedragen van het rijk aan lokale overheden (o.a. geluid en geur voor horeca). Op het moment dat de Omgevingswet van kracht wordt zal het omgevingsplan bestaan uit de dan geldende bestemmingsplannen en die bruidsschat. In 2018 is tevens ambtelijk in beeld gebracht wat het maken van een omgevingsplan betekent. Hiervoor is de pilot Omgevingsplan Noord Westelijk Villagebied opgestart. Eerste resultaten zijn dat alle verordeningen met regelingen op het gebied van de fysieke leefomgeving zijn geïnventariseerd; een integrale verkenning is uitgevoerd van aandachts-/verbeterpunten in de bestaande bestemmingsplanvoorschriften; motivering voor instemmen of afwijzen van omgevingsvergunningen is geanalyseerd en met het ministerie is gesproken over de mogelijkheid van een bestemmingsplan verbrede reikwijdte. Ook via drie andere pilots hebben we ons in 2018 voorbereid op de komst van de Omgevingswet. Het gaat om de pilot Spoorzone, de pilot Stam / Hoogvliet en de pilot Velbeleid. Bij de eerste twee pilots staat het anders werken en ruimte voor participatie centraal. Met de pilot velbeleid oefenen we met het loslaten van regels. Daarnaast wordt momenteel door het rijk en de VNG gewerkt aan een soort model omgevingsplan. Het wordt in de loop van 2019 en ook nog in 2020 daardoor steeds duidelijker hoe het omgevingsplan er uit gaat zien. Tenslotte wordt mede vanuit het ministerie geadviseerd om vooral te ‘oefenen’ met het opstellen van omgevingsplanachtige documenten en nog even te wachten met het maken van een gemeentebreed Omgevingsplan. Ook de Omgevingsvisie zal, eventueel aangevuld met programma’s, bouwstenen geven voor regelingen in het gemeentelijk omgevingsplan. Die visie wordt momenteel voorbereid.
Het actualiseren van prestatieafspraken (incl. taskforce)
We monitoren en actualiseren jaarlijks de prestatieafspraken met de woningcorporaties en huurdersorganisaties. Gezamenlijk zetten wij ons in voor voldoende locaties waar gebouwd kan worden. De gemeente werkt adequaat mee en zorgt voor de Ruimtelijke Ordening (RO) procedures. Woningcorporaties bouwen en beheren de woningen.
In het kader van de meerjarige prestatieafspraken is opnieuw een jaarsnede vastgesteld. In samenwerking met de coöperaties werken we gestaag door aan het realiseren van de gemaakte afspraken zowel op sociaal maatschappelijk gebied (bijvoorbeeld de wooncoach) als op het gebied van te realiseren woningaantallen in het sociale huursegment.
Wonen
Het Stationsgebied: het opstellen van een stedenbouwkundig- en bestemmingsplan
In 2018 leggen we het bestemmingsplan “stationsgebied” ter vaststelling voor aan de Raad, aansluitend op het besluit van de raad over het stedenbouwkundig plan in december 2017. De gemeente werkt het stedenbouwkundig plan uit tot een juridisch kader. Het stationsgebied van de stad krijgt daarmee een aantrekkelijk entree en de bereikbaarheid van het centrum krijgt, door het terugbrengen van tweerichtingsverkeer, een stevige impuls. In 2018 krijgen deze ontwikkelplannen verder vorm (samenwerkingsverbanden, uitgifteplan, etc.). De vernieuwing van het Stationsplein wordt door de gemeente in gang gezet met de sloop van het voormalig UWV-pand aan het Stationsplein 25.
In augustus 2018 is fysiek gestart met de sloop van het GAK gebouw, waardoor het mogelijk wordt een Stationsgebied te ontwikkelen dat een warm welkom biedt. Het bestemmingsplan Stationsgebied is niet opgesteld en aan de raad aangeboden, omdat uitgebreid aanvullend onderzoek is gedaan naar de 2 modellen voor het stationsgebied, te weten het model ‘de Passage’ (met tunnel) en het model ‘de 7-straatjes’ (met gelijkvloerse oversteek). Uit dit onderzoek en de brede raadpleging is door bewoners en raad aangegeven dat de voorkeur uit ging naar het model ‘de 7-straatjes’. Na de keuze voor dit model is deze uitgewerkt tot een stedenbouwkundig plan dat eind 2018 vorm heeft gekregen. In de laatste maanden van 2018 zijn diverse informatieavonden belegd om met de inwoners over het plan van gedachten te wisselen. Tegelijkertijd is aan de inwoners gevraagd wat zij aan architectuur en inrichting van de openbare ruimte willen terug zien in het plan. Dit vindt zijn weerslag in het beeldkwaliteitsplan.
Centrum
Realiseren we daarnaast
Realisatie 2017
Ster
Het bestemmingsplan op de Philipslocatie aanpassen
De Philipslocatie kan een paar honderd woningen toevoegen aan de Hilversumse woningvoorraad. In de 2e helft van 2017 werken we de vastgestelde randvoorwaarden en uitgangspunten met de ontwikkelaar verder uit en stellen we een anterieure overeenkomst op. Daarna wordt een voorstel tot aanpassing van het bestemmingsplan in procedure gebracht.
De Philipslocatie kan een paar honderd woningen toevoegen aan de Hilversumse woningvoorraad. In de 2e helft van 2017 werken we de vastgestelde randvoorwaarden en uitgangspunten met de ontwikkelaar verder uit en stellen we een anterieure overeenkomst op. Daarna wordt een voorstel tot aanpassing van het bestemmingsplan in procedure gebracht.
Philipshof Residences BV (grondeigenaar en initiatiefnemer) heeft een masterplan laten opstellen voor de ontwikkeling van een nieuwe woonwijk op de Philipslocatie. Het masterplan wordt in het eerste kwartaal van 2019 ter instemming voorgelegd aan de gemeenteraad. Op basis van het masterplan wordt een nieuw bestemmingsplan voorbereid.
Een Omgevingsvisie opstellen in het kader van de Omgevingswet
In 2018 werken wij intensief aan een nieuwe Omgevingsvisie met het doel deze uiteindelijk in de tweede helft van 2019 vast te stellen. Wij gaan relevante gegevens en informatie voor de Omgevingsvisie ophalen, bundelen, categoriseren en beoordelen. Dit doen wij intern, maar in belangrijke mate óók buiten met bewoners, belanghebbenden en professionele partijen. Op basis van de informatie maken wij scenario’s voor toekomstbeelden en schetskaarten. In het proces is ruim tijd voor het bespreken van de vragen: “wat voor gemeente willen wij zijn?” en "voor welke dilemma’s staan wij?” Een belangrijke rol in het maken van keuzes is weggelegd voor de nieuwe gemeenteraad.
In 2018 werken wij intensief aan een nieuwe Omgevingsvisie met het doel deze uiteindelijk in de tweede helft van 2019 vast te stellen. Wij gaan relevante gegevens en informatie voor de Omgevingsvisie ophalen, bundelen, categoriseren en beoordelen. Dit doen wij intern, maar in belangrijke mate óók buiten met bewoners, belanghebbenden en professionele partijen. Op basis van de informatie maken wij scenario’s voor toekomstbeelden en schetskaarten. In het proces is ruim tijd voor het bespreken van de vragen: “wat voor gemeente willen wij zijn?” en "voor welke dilemma’s staan wij?” Een belangrijke rol in het maken van keuzes is weggelegd voor de nieuwe gemeenteraad.
In de tweede helft van 2018 is een doorstart gemaakt met de voorbereiding van een Omgevingsvisie voor Hilversum op basis van de ambities in het coalitieakkoord 2018-2022. Centrale vraag is in hoeverre de ambities via de Omgevingsvisie gerealiseerd kunnen worden, of voor een deel van de ambities aanvullend beleid nodig is dan wel dat bestaand beleid kan worden geschrapt. Er is een projectleider benoemd. De ambities voor de Hilversumse Omgevingsvisie zullen voor de zomer van 2019 worden uitgewerkt in een voorstel ‘Aan de slag met de Omgevingsvisie Hilversum’. Dit voorstel zal in het derde kwartaal van 2019 aan de gemeenteraad worden voorgelegd. Vaststelling van de Omgevingsvisie is voorzien vóór 1-1-2021, de datum van invoering van de Omgevingswet.